Bo I. Cavefors
RYSK ROULETTE
RYSK ROULETTE
(Artikeln är ett sammandrag och aktualisering, i januari år 2002, av ett antal analyser som publicerades i diverse tidningar och tidskrifter under 1990-talet. Det kan således möjligen anses föråldrat och ur tiden.)
1994 hävdades
vid en säkerhetspolitisk konferens i München, under ledning av Ewald Heinrich von Kleist, att Västeuropas
säkerhet kan tryggas endast med Rysslands goda vilja och ej mot Rysslands
vitala intressen. För sju-åtta år sedan var Tysklands säkerhetspolitiska
etablissemang dock ej berett att gå lika långt som tyska krigsmakten gjorde,
med politikernas tysta medgivande, från 1922 fram till Hitlers makttillträde
1933, då tyska armén byggdes upp i nära samarbete med Röda Armén; en historisk
verklighet vars omfattning blivit känd först sedan diverse arkiv öppnats i
Moskva efter Sovjetunionens fall.
I vilken grad
bör och/eller kan västeuropeiska styrkor aktiveras - med eller utan samverkan
inom Natos ram - för att förhindra eller slå ned oroligheter i något av
länderna inom den västeuropeiska sfären, tex i det forna Jugoslavien, för att
förhindra att den ryska maktsfären rycker närmare det europeiska kärnområdet?
Är man beredd på att insatser med kulor och krut, och utan att man hinner med i
svängarna, snabbt kan få större omfattning och bli långvarigare än vad man
tänkt sig? Engagemanget i forna Jugoslavien är typexemplet på ett militärt
engagemang som kan bli lika ödesdigert som den halvsekellånga bindningen till
det ituskurna Korea. Är soldaterna som tjänstgjort/tjänstgör i det forna
Jugoslavien medvetna om att det inte endast är politikernas beslut som gäller,
utan att militära insatser har en egendynamik som ligger utanför politikernas
kontroll? Vilka intressen anser sig svenska soldater tjäna? Sveriges? Natos?
Ett odefinierat Europas? USA:s? Detsamma gäller svenska insatser i Afghanistan.
Vems/vilkas intressen tjänar svenska (special)styrkor? Sveriges eller USA:s?
Vid långvariga
militära engagemang av det slag som pågår i det forna Jugoslavien kan man inte
utesluta, snarare förmoda, framtida konflikter mellan parter med i grunden
olikartade intressen och förutsättningar att på lång sikt styra engagemanget.
På längre sikt är för USA det forna Jugoslavien av perifert intresse om man
inte kan nyttja konflikten som avskräckningsexempel. Efterhand som det allmänna
och politiska intresset ebbar ut, förlorat konflikten all potential som
avskräckningsexempel. För Europa är det forna Jugoslavien en intern oroshärd
som inte förlorar sprängkraften därför att den pågår år efter år.
Såväl insatserna
i det forna Jugoslavien som i Afghanistan måste ses i skenet av Sveriges och
det övriga Europas relationer till Ryssland. Såväl i det forna Jugoslavien som
i Afghanistan har Ryssland stora, sekellånga och strategiskt viktiga intressen
att bevaka.
+ + +
Rysslands
historia präglas av att utvecklingen släpar efter moderniseringen av det övriga
Europa. Tsarerna kompenserar bristen på inre evolution med yttre expansion för
att på så sätt skaffa sig större inflytande i Europa och Asien. Lenin och
Stalin använder samma recept. Sådana försök till kompensationspolitik är
möjligen inte möjliga idag. Vi är medvetna om att även imperier går under och
att försök till imperiebyggande i allmänhet misslyckas. Romarrikets fall var
ingen enstaka företeelse. Brittiska Imperiets blomningstid blev kortlivad men
de våldtagna länderna i framför allt Afrika ruinerades, socialt och ekonomiskt.
Sovjetunionens fall ligger nära i tiden. USA:s inrikespolitiska konvulsioner
under 1990-talet och dagens utrikespolitiska arrogans, är typiska uttryck för
ett revolutionärt initialskede, inkluderande ökande ekonomisk obalans och
arbetslöshet. Var finns idag/i morgon den ledare i USA som kan presentera en
New Deal och ett "världskrig" kring vilket nationen kan samlas för
att eliminera riskerna för inrikespolitisk katastrof?
De senaste tio
årens pinsamma valrörelser i Ryssland visar att utvecklingen mot demokrati,
mänskliga rättigheter osv, ingalunda är så spikrak som många i västvärlden
inbillade sig 1991. Det ryskaledarskiktet hävdar att identitetskrisen kan lösas
endast om Ryssland kämpar för nationella intressen om Rysslands
"återfödelse" sker utifrån landets och folkets kulturpolitiska arv.
Om så sker skapas emellertid samtidigt potentiella konfliktanledningar gentemot
det övriga Europa.
Peter den Store
drömde om att "öppna ett fönster mot Europa". Gorbatjov önskade att
Sovjetunionen skulle bli en del av "det europeiska huset". Frågan är:
hur mycket kan detta fönster öppnas för att inte dagens auktoritärt styrda
Ryssland skall förlora sin nationella identitet?
Till skillnad
mot tongångarna i den ryska historiefejden under Peter den Stores dagar är
Moskvas orientering idag inte endast eurocentrerad utan omfattar hela världen,
inkluderande Kina och Japan. Det finns ett gammalt ryskt talesätt om att
"den som har kontroll över gränsområdena, härskar över euroasien och att
den som härskar över euroasien har kontroll över hela världen". Denna
storryska, nationalistiskt präglade kulturpolitiska ideologi ges religiös
trovärdighet genom att utgå ifrån en mytisk, mystisk, andlig uppfattning
(företrädd av bla Solsjenitsyn) om Rysslands särroll, att Ryssland har en
speciell "mission" att fylla i historien. Politiskt, maktpolitiskt,
blir målet att återföra förlorade landområden till Moder Rysslands mjuka och
värmande sköte.
All denna
ambition är naturligtvis ingenting annat än ohöljd imperialism. Våld kan inte
uteslutas som legitimt medel för att nå det politiska målet att återställa
Rysslands imperiegränser. Sådan ambition lär stöta på patrull hos den stormakt
- USA - som idag anser sig vara "den enda" stormakten, världsmakten
- det enda imperiet.
Nationellt
patriotiska ryssar utgör den mest inflytelserika deln av dagens elit och
denaccepterar varken förlusten av det yttre imperiet inom forna Warszawapaktens
ramar eller det forna inre imperiets fall och förfall. Efter kuppförsöket 1991 konfronterades
Ryssland med en situation där landets gränser markerar konfrontationsmöjligheter
till ett helt nytt utland - de före detta sovjetrepublikerna är plötsligt
oavhängiga och suveräna stater. Ryska militärelitens nya imperialism och
samtidigt post-imperialistiska attityd, har i många fall lett till de tidigare
GUS-staternas jugoslavisering. Vad som vid Sovjetunionens fall kunde beskrivas
som ett worst-case-scenario har blivit verklighet. Ryska politiska makthavare,
presidenten inkluderad, agerar utifrån en rysk variant av Monroedoktrinen och
ser Rysslands geostrategiska och politiska intressen bäst tillvaratagna om man
sköter relationerna till det "nära utlandet" med hjälp av
"fredsbevarande aktioner", vilka emellertid ej ens har smak av
"kriga för fred", peace-enforcement.
Vad angår detta
Sverige? Det populistiska önsketänkandet att det idag inte finns fiender varken
i väster eller öster, är farligt. Vad gäller Ryssland är det realistiskt utgå
ifrån att landet utvecklar teknologisk kapacitet tillräcklig för att stärka de
redan slagkraftiga offensiva luft- och raketstridskrafterna. Det är
orealistiskt utgå ifrån att de baltiska staternas självständighet blir mer än
kortvarig. När Ryssland stabiliserats, eller än värre, ytterligare
instabiliserats, genom kupper, motkupper, hårdnande presidentstyre, eller
dylikt, förnyas frågan om Rysslands legitimitets- och legalitetsanspråk om fri
närvaro vid Östersjön.
Svensk
försvarspolitik bör därför koncentreras till närområdet. Att delta i av USA
beordrade militära aktioner är raka motsatsen till den önskan om att stödja
internationell solidaritet det samtidigt talas om. Svensk försvarspolitik
ligger av tradition snäppet efter utvecklingen i omvärlden: nedrustning när
orosmolnen hotar vid horisonten (1920- och 1930-talen) och amatörmässig
upprustning under akut krigshot (1940- och 1950-talen). Mönstret upprepas idag:
insatsberedda "fredsstyrkor" avsedda för operationer långt bortom
landets gränser samtidigt som behovet av resurser för att skydda det egna
landet, nonchaleras och man blundar för att Sverige ligger mitt emellan ett
imperium i förfall och ett före detta imperium som på sikt, tjugo-trettio år,
är berett och säkerligen även kapabelt att återta sina tidigare maktpolitiska
positioner. Att detta kan ske utan konflikt mellan parterna, är föga troligt.
No comments:
Post a Comment