Tuesday 15 March 2011

fotot : ingeborg cecilia och artur...

'
'
'













bo i. cavefors:
 
fotot föreställer
min mamma ingeborg cecilia
och hennes tvillingbror artur,
födda 11 mars 1899 -
båda döda före
sjuttioårsåldern.
mormor ingrid dog
sommaren efter
det tvillingarna
fyllt fem år,
strax efter det hon
fött sitt
fjärde barn - ingvar.
det tredje barnet var
anna ester.
tvillingarna ser
allvarliga ut.
de har,
kanske,
gråtit.
min mamma pekar med
vänster hand mot fotografen:
skynda på...
barnen håller
varandra hårt
i handen -
vi tillsammans.
båda likadant: den ena
foten över den andra.
är arturs kläder
en sorts
sorgedräkt?
morfar (död 1929),
gifter så småningom
om sig, får fler barn.
efter mormors död
behåller morfar de
båda pojkarna hos sig
medan anna ester
tas om hand av hans
ogifta syster och bror,
karolina och august.
mamma kommer till
mormors barndomshem,
igridsborg, till
sin mormor och morfar,
till sin ogifta moster anna
och sin ogifta morbror magnus
och, framför allt, till sin ogifta
morbror anders.
när jag som vuxen finner
kortet i ett av mammas skrin
med brev, begravningsbiljetter,
inbjudningar till baler och
teaterföreställningar, andra
fotografier med kusiner och
fastrar och mostrar ochochoch...
och visar henne det
och säger att
jag tycker hon är så
söt och att det verkar
som om de håller
varandra så fruktansvärt
hårt om handen, som om
de visste att de snart skulle
skiljas åt...
då gråter mamma och säger
att hon aldrig mer
vill se kortet...

men mamma,
du är
så söt...

jag har gråtit
tillräckligt,
säger mamma.


+ + +

Bo I. Cavefors : Memoarer...
-"- : Barnsliga memoarer...
-"- : Valpen som ung man...
'
'
'
'

No comments: