Bo I.
Cavefors
Thomas
von der Trave, klovnen Böll og Abraxas fra Montagnola
Walter
Jens / Hans Küng Anwälte der
Humanität. Thomas Mann, Hermann Hesse, Heinrich Böll. Kindler Verlag, München 1990.
Artikeln
tidigare publicerad i Samtiden. Tidsskrift for politikk, literatur og
samfunnsspørsmål, Aschehoug, Oslo, Nr. 3, 1993.
Om disse
tre Nobelprisvinnerne har Walter Jens og Hans Küng skrevet en særdeles viktig
bok. Jens, født i 1923, er forfatter og undervisar
ved universitetet i Tübingen, og Küng, født i 1928 i Sveits, er professor i
ekumenisk teologi, fundamentalteologi og dogmatikk ved samme universitet som
Jens.
Jens og
Küng er i likhet med de analyserte forfatterne kontroversielle personligheter
og besværlige motspillere for dem som besitter makt og herlighet innen
politiske partier, i statsapparater og ved Vatikanet.
l bokens
første del plasserer Jens de tre opprørerne litteraturhistorisk og i de siste
tre firedelene utdyper Küng resonnementene religionskritisk utfra kristen
dogmatikk og praksis.
Mann,
Böll og Hesse representerar et mer tolerant, fredeligere og mer solidarisk
forhold mellom menneske og tro enn hva kristenheten bys av kirkelige
hierarkiske dogmer. De tre forfatternes innflytelse kan heller ikke begrenses
til estetikk og litteratur. Mann, Böll og Hesse anvender humanismen i
religionens navn; Mann og Böll med klare kristne identifikasjoner i tanke og
tekst, Hesse mer mangetydig. Den
umenneskelige kristendommen Hesse opplever som barn og tenåring, fører tidlig
til en skarp og velformulert kritikk av borgerlige samfunns religiøse
vurderinger og virkelighet. Hesse tvinges til å tenke gjennom og forklare sitt
opprør og sine etisk-refigiøse standpunkter. Etter å ha vært en varm tilhenger
av krig i 1914, dreier han i løpet av de kommende redselsfulle årene til en
motsatt posisjon som forsterker innsikten om at religion, kristendom, altfor ofte
brukes til å rettferdiggjøre vold, såvel under riddernes korstog i tidlig
middelalder som i atomalderen.
Jens
spiller opp preludier til Küngs mer konsekvente og intellektuelt mer raffinerte
analyser. Fundamentalteologen er kamplysten og dessuten en lysende stilist. Er
Mann en borgerlig protestantisk etiker som påvirker samfunn og mennesker? Er
Bölls Ansichten eines Clowns så overfladisk som den vesttyske kritikeren
Marcel Reich-Rainicke vil ha det til? Küng argumenterar og leseren forstår
bedre de tre forfatterernes forsøk på å hjelpe menneskeheten til å bruke sin
medfødte religiøsitet i tunge, urolige tider, de to verdenskrigene,
Vietnam-krigen, i dag, under kommende kriger. Ved hjelp av omfattende
biografisk materiale og tallrike sitater males det et bredt bilde av epoken
slik den avspeiler seg utfra kirkekritiske og udogmatiske posisjoner innen
humanistisk tysk økumenikk.
Når Mann innleder Die Buddenbrooks med "Was ist das. - Was - ist das . .
." alluderer han til den lutherska katekismens berømte "Hva er
det?" og svaret om at Gud har skapt meg og alle andre vesener. Som
kulturprotestanskt profanerer Mann religiøst språk i en sammenheng der Gud,
business og det gode samfunn er det samme, en lübeckiansk treenighet. Kalkyler
og medgifter erstatter transcendens og mystikk. For Mann er dogmer, riter,
åndelig administrasjon og pavedømme slikt som gir religionen makt og gjør
kirker, politikere og embetsmenn suspekte. Han avskyr ortodoksi og religiøs
maktmisbruk. Fra 20-tallet og frem til sin død argumenterar Mann for en
religiøs humanisme som gir ham styrke til å bekjempe fascisme og nazisme. Tross
alvoret er det imidlertid i Manns praxis pietatis rom for ironi,
som når han utvikler ideer om tiltro og nåde i stedet for tro. I dagboken
skriver Mann at det er nettopp dette som skaper en "religiøs
grunnstemning" hos ham, som gjør at han med tillit, overfor seg selv, kan
erkjenne at "Jägerin Leidenschaft"
jager ham også i alderdommen, at hans sanselighet og sans for unge,
vakre menn lever videre til dødens porter åpner seg for ham og stenges bak
barn.
Gustav
von Aschenbachs død i Venedig får sin motpol i Manns egen "død" i
Düsseldorf etter positive homoerotiske opplevelser med Klaus Heuser i 1927 -
28. Den for omgivelsene så kjølige Mann avslører i dagbøkene skånselløst sitt
virkelige jeg. Overfor offentligheten er han den disiplinerte litterære
eksellense, men bak lukkede dører er han nevrotisk og skeptisk, en mann med
sterke lidenskaper og særlige erotiske behov. I C. G. Jungs øyne er Mann et
menneske med skygge, med maske.
Skylden
ville ha blitt større - kanskje overveldende, slik som for sønnen Klaus Mann -
men livet antagelig lettere om Mann i likhet med romanfiguren Felix Krull hadde
åpnet seg for verden. Mann ser i stedet i homoerotikeren Michelangelo en bror in
amore et spiritu, samtidig som den gudslengtende menneskeheten skyves til
side til fordel for homo humanus. Med andre ord, for Mann forblir
kristendommen et kult- og kulturfenomen, menneskets egentlige mål ligger i den
universelle humanisme.
Manns
forhold til religion er ikke-mystisk. I 1931 snakker han om "motsetningene
mellom religion og etikk", men forutsetter at konflikten kan løses og
mennesket forsones med religionen, slik som det syndige sognebarnet Hans
Castorp i Der Zauberberg. Manns gudsbilde er ikke-antropomorft,
Gud står utenfor og ovenfor det menneskelige, er utilgjengelig, er
"ideen", "ånden" og
den "store hemmeligheten" som omgir mennesket. Mann avviser
Nietzsches og Oswald Spenglers irrasjonalisme og materialisme. Etter å ha
skrevet den hanseatiske famliie- og kjøpmannsromanen Die Buddenbrooks, utvikler
Mann selv seg via den europeiska dannelsesromanen Der Zauberberg til en universielt religiøs humanist med Joseph
und seine Brüder, fra borgerlig individualisme til mystisk tradisjonalisme.
Den personlige omvendelsen reflekteras i forfatterens verk som en
posisjonsforandring fra en dualistisk liberal modernisme til sosialorientert
humanisme. Europas kultur, ånd, åndedrett, er for Mann en "mytisk
realitet"; etter modernisme og postmodernisme er det den vi må vende
tilbake til for å gjenfinne oss selv. Det er en "tilbakekomst til
gudene". Når Mytene historiseres, analyseres og skrubbes i humanismens
såpeskum, trer den levende teologien frem. Samme problematikk fascinerar Joyce,
Pound, Camus, Broch, Frisch og Sartre, men Mann er mer radikal og hevder at
etikk og religion er ett og det samme, at mennesket finner sannheten om seg
selv først når det har senket ekkoloddet ned i sjelens dunkleste dyp. I 1953
sier Mann til Hamburgs studenter at "nåde er det vi trenger" for å
komme ut av forvirringen, bort fra motsigelser og rådløshet, frem til sannhet
og rettferdighet.
Manns
kristne humanisme er også sluttpunktet for den praktiserande katolikken
Heinrich Böll, som tar for seg det høyre- respektive venstrevridde Köln slik
Joyce skriver om Dublin og Döblin om Berlin/Alexanderplatz. l Bölls romaner
finner man spor av såvel Chesterton som Mauriac, men fremfor alt hylder Böll i
sin teologi det stillferdige og fordringsfrie mennesket som står i sentrum i
Jesu Bergpreken. Bölls verk er en nyskrivning av testamentets høysang om
kjærlighet og medmenneskelighet, han bekjenner seg til antiheltene, til de
tålmodiga kvinner og de saktmodige menn, til den hellige Frans, forfatterens
yndlingsfigur, som opponerar mot den forvaltende ikke-mystiske kirken. I
Erasmus' ånd formulerar Böll skarpsindige teser og antiteser om fred i Jesus og
om pavekirkens verbale besatthet. Jesus fra Nazaret er for Böll som for
Dostojevskij den usynlige vennen ved bordet når brødet brytes. Böll skriver
ikke kristen litteratur, men det er litteratur skrevet av en kristen som vet å
tydeliggjøre hverdagens metafysikk, rnenneskenes iboende spiritualitet. Som
Mann er Böll en grenseoverskrider, i skyggen av korset svinger han den røde
fanen og håper på fred, sjelero og forsoning.
Dogmatikeren
Küng, som selv har problemer med paven, Vatikanet og den tyske regionalkirkens
hierarki, ser en åndsfrende i Böll. Forsvarstalen for Bölls teologi er derfor
ikke uten pikante poeng for tyske lesere. Det kan vi la ligge her. Det
avgjørende spørsmålet er i stedet: Hvorfor ble Böll forfatter?
Etter
seks års krigstjeneste vender Böll i 1946 tilbake til hiembyen Köln, der
befolkningen har minsket fra 800 000 til 30 000. Det borgerlige samfunns forfall,
forsøkene på restaurasjon og de kompliserte spørsmålene omkring mulige
samfunnsalternativ inngår i den mytologisk-teologiske
problematikken som er forfatterskapets forutsetning. Alt fra barndomshjemmet
står Böll totalt fremmed overfor det storborgerlige protestantiska miljøet som
Mann vokste opp i. l Bölls Köln er "prøyssisk" og
"berlinsk" skjellsord, moderne litteratur forkastes som
"asfaltlitteratur", og de protestantiska landsdelene Sachsen,
Brandenburg, Øst-Prøyssen og Berlin forblir livet igjennom for Böll, som for
Konrad Adenauer, fremmede verdensdeler. Som tradisjonelle katolikker er famlien
Böll antiprøyssisk og antimilitaristisk. Innen litteraturen representeras
djevelen av Zola. Akseptert lesning er bøker av Léon Bloy, Bernanos, Mauriac og
Paul Claudel, av de engelske konvertittene Waugh og Chesterton og tyske
klassikere som Trakl og George, men fremfor alt oppmuntres lesning av de aktive
antinazistene Gertrud von Le Fort, Werner Bergengruen og Reinhold Schneider.
All
denne indexbaserte føyeligheten innebærer imidlertid ikke at medlemmene av
familjen Böll er veltilpassede romerske katolikker. Sønnens utvikling er
parallell med Manns og Hesses på den måten at etter hvert som han oppdager seg
selv, sitt egenverd som menneske og intellektuell, identifiserer han seg i
stadig mindre grad med offisiell katolisisme. Böll finner den eldre
forfattergenerasjons "ekskommunikasjonsangst og indexangst" smertelig
og ser den som et resultat av "kirkelig terror". Som andre katolske
etterkrigsforfattere - Enzensberger, Walser, Grass og Amery - frigjør Böll seg
fra kirkens regler og innflytelse på særlig to områder, seksualitet og
autoritet. Tidens forlæser blir pave Johannes XXIII, og i klovneboken henger
Böll ut hovedpersonen som en narr blant narrer når han i Bonn, på trappen til
sentralbanestasjonen, istemmer på gitar visen om den "fattige pave
Johannes". Som for mange andre intellektuelle er pave Johannes for Böll et
lys i tiden, mens senere paver gir kölnrebellen adskillig bry, som når han
offentlig går imot Paul Vls uttalelser om samleie, ekteskap og kjærlighet og
når han protesterar mot polskepavens kyniske utsagn om "ukyskhet"
innen ekteskapet og hans formaninger til Nairobis slumbeboere om å "vokse
og være mangfoldige".
Böll
tilhører grunnvollen i den katolske kirken og påberoper seg Johannes XXIII og
hans konsil når han kritiserar Kirken utfra en kirkeintern opposisjons
legitimerte rett til å lette sitt hjerte. Man streber ikke etter makt verken
over eller innen Kirken, bare etter kontrollmuligheter over makthaverne, og man
minner om at det i den opprinnelige Kirken ikke fantes noen klerikal
overhøyhet, ikke noen maktlysten administrativ kaste, ikke noe "hellig
herredømme"; retningslinjen var at Kirkens fremste er alles tjenere.
Sett
under ett gir Bölls litterære verk en grundig gjennomtenkt konfesjon. Böll var
en hjemløs katolikk bare hvis man reduserer katolisismen til ideologi, til en
hierarkisk maktkirke, men han var sterkt bundet til og sammenvokst med Kirken
hvis man ser katolisismen som universell i tid og rom. Böll setter aldri
spørsmålstegn ved det katolske, han protesterar derimot mot det ikke-katolske i
den romersk-katolske kirken. Denne katolske humanismen og humaniteten deles
også av Bernanos, Bloy, Mauriac, Brendan Behan, Silone og, naturligtvis, av
Papa Giovanni. Det er en "Humanität durch Katholizität", som Küng
formulerar det.
Hesse og
Mann er utskudd, outsidere, begge fremmede overfor den verden de lever i. Manns
helt Josef og Hesses helt Steppeulven elsker eventyret og fraværet, samtidig
som de alltid lengter hjem. Forfatterne
er seg bevisst sin gjensidige intellektuelle avhengighet og Mann undertegner
brev til Hesse med "Ihr Thomas von der Trave". Mann er en homo
religiosus, tross sin nietzscheanske fortid, mens Hesse er
udogmatisk, antiklerikal som Mann, men i motsetning til ham åpen for alle
verdens vinder og i hegelsk forstand en skaper av teser og antiteser, rnann og
kvinne, sanselighet og moralisme, jeg'et og massen, vita activa og
vita passiva. I Glasperlenspiel mener Hesse at humanismen havner i forfafl
hvis ett prinsipp får råde. Hesse avviser den perverterte religion som i hybris
har stått fadder til korstog, kjetterbål og pogromer, og han avskyr den
protestantiske barndomens kjedelige søndagsgud, som i sin middelmådighet og med
sin kulturforbannelse lar menneskets ånd og vilje visne bort. Hesse tror ikke
på kanonkristendommen som i luthersk teologi fornekter frihet, personlighet og
dynamikk, som stiller seg til rådighet for stater og kapitalister.
Nye
hirnler og ny jord hildrer for håneren Hesse. Han injiserer den europeiska
kulturpessimismen med et metafysisk nærvær, med det overjordiske. Hesse er en
sjelens vingårdsmann, til tross for at han var sønn av en indiamisjonær som
etter tilbakekomsten ble ridd av maren å være fordrevet fra paradiset.
"Båndet har bristet og fuglen er fri", var farens yndlingssalme. Det
gjelder også for Hesses utvikling fra barndom til ungdom; båndene brister,
uskylden forvandles til skyldbevissthet, og først etter mange plager blir fuglen
fri og "villsom i verden".
Den
sensible og overbegavede Hesse plasseres på internatskoler,
oppdragelsesanstalter og sinnssykehus. Barnet mister livsgleden og gjennomskuer
raskt og nihilistisk velmenende kjærlighet og pietistiske bønnerop. Det som av
leger, rektorer, prester, anstaltforstandere og foreldre kalles for sykdom, er
ikke noe annet enn "et egenartat ungt menneskes vei til seg selv i dunkel
anelse om de krefter som bor i det", som Carl-Erik af Geijerstam skriver i
forordet til Trollkarlens barndom och andra berättelser (Författarförlaget,
Stockholm 1989), en bok som bør finnes under enhver ung manns hodepute på
reisen mot voksenverdenen.
"Sykdorn"
er et ledd i dette bråmodne barnets utvikling, men midt i den apokalypsen der
Hesses liv går mot undergang og han gjennomlever helvete for å kunne trenge inn
i nye himler og oppdage nye verdener der båndet brister og fuglen befris, der
finnes ikke bare foreldrenes uforstand og rigide religiøsitet, men også deres
"uendelige tålmodighet og deres omsorgsfulle kjærlighet" (af
Geijerstam).
Hesse vender i sitt forfatterskap stadig tilbake til
barndommen, til denne "engen med sine utallige detaljer". Drømmeren
og søkeren oppdras med tvang og bøyer seg som en sevjefylt vidjekvist, men allerede
i disse smertefylte ungdomsårene forstår han at ingenting er evig, at alt lever
og forvandles, oppløser seg og fødes på ny. Hans søken etter den skarpe saksen
som skjærer over båndet og slipper fuglen fri, innebærer at sjelens stengsel og
alle konvensjoners murer rives. Hesse aksepterer harde straffer, å bli slått og
sperret inne, å sulte, å bli utsttøt og bortstøtt, men han holder ikke ut den
redselsfulle angsten, den ulidelige ventingen på at straffen skal settes verk.
Hesse søker en autoritet, noen han kan kjenne ærefrykt for. Sjelen trives best
og blomstrar vakrest når den kan be og "trå mot rikere mål". Man må
våge å begynne reisen gjennom livet. Det er ingenting å tape, men nye verdener
vil erobres.
Hesse
jakter på ekstatiske og eksotiske frukter. På grensen mellom politikk og
irrasjonalitet lar han teppet gå ned for alltid i sitt spengle'sk magiske
apokalypseteater. I dette drømmeriket møtes Mozart og Paul KIee, der svever
ekstatiske dansere i drogers rus, der utføres magiske riter, man lytter til
Bach og sniffer kokain. Det er en fantastisk og fanatisk orgie av jazz,
psykoanalyse og meditasjon som gir dobbeltrnennesket, tvenaturmennesket, fritt
utløp for eksesser og fantasi. Ulvernennesket når den andre verden der det
råder en høyere intensitet og den andre identiteten hersker.
Hesse er
nesten kristen, skriver Küng, rnen katolisismen byr ikke på noe fullverdig
alternativ for den plagede forfatteren, oppvokst i luthersk primitivisme og
pietisme. lkke hvis man med katolisisrne mener romersk katolisisme. Hesse
tilbys aldri, som Mann, paveaudiens, kanskje fordi han skriver at han
"aldri har levd uten religion" men hele livet klart seg uten kirke,
at han har "søkt Gud på andre veier". Hesse tror ikke på Bibelens
Gud, men estetisk-panteistisk på det skjønne og på kunsten, på evig renhet,
åndens kraft og en god verdensordning. Hesse er, som Hugo Ball skriver i 1927,
"den siste ridderen fra den ærerike rornantikkens tid", som i
motsetning til den hyperintellektuelle Mann bekjenner seg til det naive, det
naturlige og det uberørte. I diktet Spruch (1908) portretterer Hesse seg
selv som en hellig Frans. Var ikke også den første fransiskaneren en mann med
kriser og uro i sjelen, en mann som søkte religiøs tilfredsstillelse og som
gikk sin egen, ikke-borgerlige vei mot frelse?
Etter
skilsmissen i 1919 bosetter Hesse seg i landsbyen Montagnola ovenfor Lugano. l
1920 skriver han at veien mot "forløsning går ikke til venstre eller til
høyre, men til ens eget hjerte, og der finnes bare Gud og bare der finnes fred".
Denne
Gud er guden Abraxas, et mangetydig symbol for det andre århundres
aleksandrinske gnostikere, fremstilt som en avgud med hønsehode og ben av
slanger, en dernonjeger og et tegn for evig ungdom. I Hesses Demian forvandles
Abraxas til et psykoanalytisk drømmesymbol for rnotsetninger som møtes i Gud, i
"polaritetens enhet", i den "guddom som har den symbolske
oppgave" å forene ikke bare det menneskelige med det dyriske, det mannlige
og med det kvinnelige, men skal vise at "i det guddornmelige finnes også
Satan". Så langt korn Hesse etter et sekstitalls besøk hos psykoterapevten
Jung, som i et anonymt privattrykk fra 1925, Septem Sermones ad Mortuos, lovpriser
Abraxas som "kjærligheten og drapet", som "Den hellige Far og
forræderen". Abraxas er "dagens
klareste lys og vanviddets svarteste natt". Dette var Jungs og Hesses
problem, og det var Manns problem, selv om lübeckeren aldri fant den løsningen
som Jung hentet frem til seg selv og vennen Hesse. For Hesse blir det åpenbart
at alt entydig forvandles til rnangfold, at lys blir mørke, at godt blir ondt
og at det følger av dette at etikk og humanisme krever at man søker svarene på
det elernentære teologiska spørsmålet om det onde og det gode i Gud selv. Hvem,
hva og hvordan er Gud.
Tre
hundre år før Jung og Hesse sysler den schlesiske skomakeren, teosofen og
filosofen Jakob Böhme med de mystiske erfaringene som åpenbares når solstrålen
reflekteres i et tinnfat og illustrerer hvordan virkeligheten fremstår i all
sin ubarmhjertighet først når alle sider er nådd av lyset. Da blottlegges
motsatser og motsetninger, da åpenbares Gud, som heller ikke Han kan frigjøre
seg fra mørket inni seg. Samtidig som Hesse når frem til Böhmes innsikter,
oversetter forfatteren Eric Hermelin den tyske skomakerens skrifter til svensk
og innser der han sitter innesperret på Sankt Lars sinnssykehus i Lund at uten
kjærlighet finnes ingen misunnelse, at Ja er verdiløst hvis det ikke besvares
med Nei, at det negative prinsippet blottlegger det ugudelige i Gud.
Hesses
og Hermelins erfaringer av ondt og godt stemmer i forbløffende grad overens.
Begge fordømmer enhver intolerant enerådende og saliggjørende religion og
kirke, ettersom alle religioner kretser om en og samme hemmelighet. Det finnes
"naturligvis bare én Gud, én sannhet", skriver Hesse. Men det er
"Iike selvsagt at ethvert folk og enhver tid, ja hvert enkelt menneske,
opplever denne sannhet og denne Gud med individuelle fortegn og i ulike
former". Hesse tror på "mennesket" på "menneskeligheten"
som uttrykk for alle tings eksistensialitet. Gud er "evig", en
"faderlig ånd" som alltid elsker oss; derfor er kjærligheten mulig -
hat, strid og krig kan bekjempes og overvinnes. I denne ikke-kristus-orienterte
kristendommen kan mange kristne identifisere seg med Hesses visjoner om en
Jesus som riktignok er "Guds gjenskinn" - slike fenomener har det
"funnes og finnes mange av" -, men ikke kan være Guds Sønn ettersom
Gud aldri har hatt noen sønn og det derfor er umulig å tro at "troen på
Ham er den eneste veien til Gud og salighet".
Som Mann var Hesse ukjent med moderne teologi slik den utviklet
seg etter den første verdenskrig, men tross all bitterhet fortvivler han aldri
og unngår kynikerens skjebne, å drukne i sine egne sarkasmer. Redningen for
Hesse er kristne begreper som frihet og universell toleranse, og han vet at
religion, kristendom, ikke bare er dogmatikk, moral og rituale, men fremfor alt
gudsopplevelser gjennom egne erfaringer. At Gud finnes i alt.
Hesses religiøsitet kan ikke, mener Küng, innordnes i
kristendommen, men den kan heller ikke karakteriseres som ikke-kristen. Hesses
mystikk rommer gjennom egensindig økumeniske konstruksjoner mer kristentro enn
det som finnes i mangen ortodoks romersk-katolsk sjel.
No comments:
Post a Comment