Leif Holmstrand
TEXTEN
Det hat jag kände inför en kurskamrat under
högskoleåren då han nämnde sitt ”experimenterande med sexuella identiteter” var
bortom rimlighetens proportioner, och jag insåg detta, gav inte svärtan näring,
inte ens syre; men jag ville skrika åt honom, vill fortfarande skrika åt honom
att den där gången han provade sin flickväns behå höstterminen 1997 för att få
henne fnittrig knappast duger som storslagen vändpunkt i den underbart
progressiva könspolitiska historieskrivningen BAJS. Men dessa snåla och ilskna
reaktioner som vanställer min vardag när vänner och kollegor vill vara
inkluderande, när de valhänt bjuder på liknande oerhört överprivata anekdoter,
gör ingen nytta annat än som bensin till de små soptippsbränder jag anlägger
strax bakom ögonen, på en särskild plats och av en särskild orsak, inuti
hjärnfettet, en viktig ort därinne, det vill säga som näring till processer
vilka möjliggör skrivande och ateljéarbete. Och det kan ju vara gott så. Men
det finns alternativ, ett alternativ: det är dags för mig att hälsa på i den
där andra världen, transzonen, utommänniskoplatsen som är så
frätande-närvarande inuti munnen, och där reda ut ett och annat: låt oss kalla
den orten Helvetet. Eller: jag anträder resan: snart. Först några ord
från min allra mest behjälpliga pausfågel, här från en session för många år
sedan, fem sex år sedan, eller… närmare bestämt…
8 april
2008: Även om de vanliga ordböckerna inte vill uppge genus för ordet har
Svenska Akademiens ordbok noterat t-genus: "ett oxymoron",
"flera oxymoron". Det låter bra och stämmer med genus för andra
grekiska ord som slutar på obetonat "-on", t.ex. "lexikon",
"stadion", "akrostikon", "distikon". Vänliga
hälsningar… /Claes Garlén, Språkrådet
Och den överkryddade självmotsägelsen har varit mitt enda sätt att komma ifatt
bränderna och utplåningen och göra katastrofvarandet synligt åtminstone till en
liten, liten del, låt vara att du nästan alltid ser det som humor och
uppsåtliga groteskerier.
Idiot.
Världen
går sönder inuti dina ögon, men du ser det inte eftersom din seende mun babblar
på om hur du uppskattar min sort och vill bereda den plats i världen, blicken
tjatar blint om tolerans, uppmärksamhet, förståelse, och orden bärs av
sockerfradga och okunskap, de smetar sig fram på våg efter våg av förebråelser.
En mörk, underliggande världssamstämmighet fräser åt mig att jag borde skämmas,
att jag skall vara tacksam som har det så bra… de mina betraktas ju nästan som
vanliga människor, varför anstränger jag mig inte en smula och är social,
medgörlig, glad – hur svårt kan det vara? Omgivningen (du) tycker att jag är en
orättvis formulering, en förolämpning, att jag är en anklagelse som inte har
med vänskap att göra och att jag borde veta bättre när vi känt varandra så
länge, att jag inte skall mata mina vänner med opåkallat dåligt samvete, att
jag är en dålig vän om jag tänker att vi är olika, att jag är elak som säger
att någon är över och någon annan under, att jag producerar olikhet och
ojämlikhet där sådant inte borde finnas. Och när jag försöker förklara blir jag
ombedd att inte dra in dig i resonemanget, alltså, när jag pratar om alla,
och jag måste backa och trösta, ja, nu handlar allt om att du skall ha
det skönt igen.
Min
kropp den har tre kanter.
Tre
kanter har min kropp.
Och har
den ej tre kanter – så är den någon annans.
Den har
spretat i alla tider. Kläderna är varken maskering eller prostetik – de är
slag. Och våld har kroppen alltid längtat efter, tro inte annat. Slipsarna jag
älskade som tonåring när jag drömde om mig själv som en volangrik hudkappa för
Mannen att bära, de slipsarna kändes utmärkta att plocka fram på Snarans Dag,
när än den nu skulle kunna tänkas infalla. Slipssamlingen blev slutligen mycket
stor, sammansyddes till kjolar, klänningar och draperier (jag vet, inte
originellt). Men istället för älsklingen jag sökte med min hungriga,
substanslösa, låtsade femininitet (ett av många lager denna tunna hud ändå
rymde) uppstod det djuriska, och vackra små huggtänder av glas stack fram ur
sladdriga, fina nosar, ett innanmäte av kräldjurspälsar, uthängande små duktigt
funktionella tarmar slingrande i mängd, diande fåglar, omkringrasslande kedjor
av ätande näbbmöss och söta katter: jag varken innehade eller var vad som
krävdes för att tillhöra könen, för att vara människa, jag var så mycket mer,
för mycket, det var fantastiskt, magi, mirakel, svindel –
Och
pressat till hemlig lek.
Min
syster var en mystisk och mytisk människa, full av barsk skönhet och ritualer
jag inte kunde ta del av, inte helt förstå. Jag tycker mig minnas en viss sorts
sminkning, mycket eyeliner, har sedan den tiden alltid älskat kornblått. Var
där ett sammetsband runt halsen? Via dessa portaler mot kvinnoblivandet kom
även rätten till djursällskap: där förekom marsvin, hästar, en kanin; senare
uppträdde getter, kor, katter, hundar, höns. Jag har via min kära syster
sammankopplat forntida smink och skönhetstips (glest förekommande events även
på den tiden) med bondgårdsgöra och lena nosar, ibland fuktiga. Men smyckena
jag åtrådde, inte många, fanns i min morsas skattgömmor.
Djuren
var delar av den trekantiga kroppen, djuren var galna och gulliga.
Djuren
var min systers djur, inuti min mage.
Djuren
utgjorde mitt varande. När de sprang isär och runt på gården föll jag sönder
och omintetgjordes, utan smärta.
Men
morsan möjliggjorde en annan för alla dold last:
Jag stal smycken ur riddardrottningens
skrin, jag iförde mig den svala kroppskontrollens rustning och deltog villigt i
kroppskulturen: hälsan var i centrum och det gällde att träna, oftast jogga,
jag älskade att springa i skogen och var en av Artemis prästinnor. Det fanns
ett tydligt stråk av brutalitet i detta: jaktens och fiskets glädje, jag
älskade att bryta nacken av abborrar, älskade att springa efter flyende djur
som en hund. Träningskläderna, insvettade, med diskreta stänk av fiskblod
(lax?), försåg världen med tydliga tillhörighetsdofter. Jag sprang mot
Timmertjärn iförd sådan doft och stulna smycken, visste att porten till kosmos
äntligen var funnen. Och mycket riktigt: plötsligt såg jag horisonten tvärs
igenom nu genomskinlig skog, det kuperade och trolska fuktmörkret till
inomkroppsligt landskap löstes upp omkring mig och grisen slog mig hårt i
ansiktet med höger framklöv, skriandet över mig var sanslöst aggressivt och
grisansiktet fyllde himlen, hela rymden, och grisrösten fräste du skall dö och
jag visste att det var sant, jag skulle dö, jag skall dö, jag dör, det är inte
märkvärdigt eller glamoröst alls.
Foto: Leif Holmstrand
Copyright©Leif Holmstrand 2014.
No comments:
Post a Comment