betraktelse
inför ett fotografi
utkast
till ny bok om pojkar och vilja…
den
här lille gossen, på fotot, snart sex år, fotograferas första skoldagen – av
mamma… plats: balkongen, fjärde våningen, storgatan 32, malmö… gossen är förbannad,
han är urilsken, men han behärskar sig… det är ju, trots allt, mamma som håller
i kameran… så - må så vara… konflikten ligger djupare än relationen mellan
kamera och motiv - konflikten handlar i djupaste mening om att vilja eller
tvingas vilja… mamma vill följa med till skolan och hälsa på, säga god-dag till
fröken dagny nilsson, se vilka skolkamrater den lille buttergöken får… men den
lille gossen vill inte ha det så, han vill gå själv, nåja mamma kan få följa
med till triangeln, men sedan går han själv… han VET var skolan finns… han
brukar gå själv på stan, inte mer än ett par kvarter hemifrån, men dock, till tant
westerlund som säljer grönsaker på davidshallstorg, till tanten i mjölkaffären
på kockumsgatan, för att titta på fåglarna i slottsparken, till tanten som har
godisbutiken ”godis” på fersens väg… till den gamle magre, sjuke mannen som
sitter i en synnerligen liten ”kiosk” vid hörnan regementsgatan/fersens väg,
och säljer tidningar… dessutom vill han inte bli fotograferad… han är trött på
att bli fotograferad, alltid detta fotograferande… den lille gossen är nog
generellt sett ganska trött på alla krav omgivningen ställer på honom, (ta ner
armbågarna från matbordet säger storehalvbror… du har höfter som en flicka,
säger morbror i. och lyfter upp honom mot taket), dessutom tycker han det är
totalt onödigt att gå till/i skolan – han kan läsa och skriva… i alla fall
några ord, tex dinky toys (engelska) och schuko (tyska)… han har fullt upp med
att organisera bilparken och tennsoldater och pågående krig… och att titta och
försöka läsa i böcker - den lille gossen är sååå söt, men han har mungiporna
truligt nollställda för att visa distans, ögonen säger att han vet vad han vill
och kommer att få som han vill - får som
han vill också när det gäller kläder… han älskar jackan han har på sig,
modellen hämtad från de engelska flygarnas pilotjackor (inköpt hos farbror
genser på södraförstadsgatan… – spitfajrarna – brrrrrrrrrrrrrm… (vanligtvis
hejar han mer på rommel än på montgomery – ingen av dem flygare)) – sötnosen, tja, till och med tant greta –
mammas kusin – som är barnläkare kallare honom för ”söt” när hon konstaterar
att han har scharlakansfeber (eller ngt liknande…) – går således ensam – i alla
fall halva vägen - till skolan sedan mamma lämnat av honom vid triangeln och
förmanat honom att han skall akta sig för spårvagnen, ringlinje 3, när han går
hem från skolan, osvosvosv… han lämnar mamma vid triangeln, utanför butiken där
en gammal tant säljer papper, kuvert och pennor… efter skilsmässan utanför
pappershandeln ångrar han sig djupt när det, plötsligt, går upp för honom att
hans mamma blev så fruktansvärt ledsen när
de skildes åt… efter skolinvigningen skyndar han sig hem… han tänker han skall krama mamma och smeka
henne på kinden och göra allt bra igen… han älskar verkligen sin mamma… men när
mamma möter honom i tamburen och säger att hon varit SÅ orolig och frågar hur
det gick säger han bara ”bra” och försvinner in på sitt rum med leksaker och
böcker och ensamhet och frihet… och han berättar aldrig, inte förrän nu, om
äventyret i skolan, att han vägrade gå till gymnastiksalen men att fröken
nilsson tog honom och en nybliven kamrat under sina vita vingars skydd och
ledde in dem i flocken av flickor och pojkar och mammor och lärare och sjukvårdspersonal
och den trulige sötnosen hjälptes av med kläderna och blev ett av många nakna
barn och bestod granskningen av läkare (glasspinne på tungan, hjärtavlyssning, snabblick
på kuken för att konstatera att den inte var defekt…) – (not: av 26 elever i klassen
är idag 14 döda) - ovetande om effekten invigde fröken nilsson den trulige
sötnosen i en rätt avancerad form av cfnm… den upptäckten var det viktigaste
som skedde under första skoldagen… den där avklädningshändelsen bygger fint nya
tankar kring pojkars sexualitet, hur den väcks till liv, hur den praktiseras,
förfinas, expanderar…
(ur
en kommande bok om små pojkars verkligheter…)
se även UTKAST nr. 2:
se även UTKAST nr.3:
No comments:
Post a Comment