Saturday 1 March 2014

bo i. cavefors : utkast (2) till ny bok om pojkar och vilja...

S.Sebastian. Gerrit van Honthorst (1592-1656)


Bo I. Cavefors
HORPOJKAR OCH GENTLEMEN

Robert Franks båda fotografier (i boken London / Wales), som är tagna 1952, påminner mig om när jag kom till London andra hälften av 1940-talet, några år efter andra världskrigets slut: fattigdomen, bristen på mat och kläder, husruiner, totalt utbombade kvarter, framför allt i fattigområden, men ej endast där, City, kvarteren kring Regent Park, Paddington och många andra områden var hårt åtgångna. Führerns piloter  hade bombat London sönder och samman. Dock ej Mayfair, mitt i sta'n men trots detta nästan helt befriat från Hitlers raseri. Nazityskland förlorade kriget men vann uppbyggnadsfreden. Contra: rikedomen med Bentley, RR och ännu exclusivare handtillverkade lyxbilar, bibliotek och konst och lakejer och klubbar och middagar. Utsökta palats och lägenheter. Parfymer, vackra kläder. Pojkar och män, öppet visad homosexualitet, eller snarare bisexualitet. Detta utifrån sett strikta klassamhälle var sällsynt tolerant och öppet. Fascinerande motsättningar i villkor och attityder. Med och hemma hos mina vänner möter jag sådana motsättningar med förundran och öppet sinne, och med viss skräck. Så redan efter landstigningen i Tilbury, sedan passpolisen noga kontrollerat inresevisum, vad jag skall sysselsätta mig med i UK, intyg från skolan, osv.

Vad vill Frank säga med dessa fotografier? Har Frank ett budskap? Är fotografier tidsbundna eller tidsöverskridande, är männen på Franks bilder hemtama i såväl Churchills och Attlees som i Blairs och i dagens London? Känner jag igen attityderna från min egen barndom i Malmö?  Nej! Kan jag trovärdigt peka på skillnader i mentalitet, levnadsvillkor, drömmar och verklighet mellan kolutkörare i London och kolutkörare i Malmö? Återigen: nej! Måste en fotograf vilja något annat än att endast reflektera verkligheten i den miljö, tid och position där han befinner sig? Som han är en del av, som åskådare och medverkande. Knappast. Jo, men…, möjligen, kanske ändå. Franks vyer från nittonhundrafemtiotalets London förmedlar ett lättbegripligt budskap: det finns fattiga och det finns rika. Etik och estetik märks mer i fattigdomen än i överflödet av pengar, prylar och acceptans. Fattigdom och stenhårda livsvillkor visar Frank in blanco, utan kommentarer, utan att bli upprörd, utan att fördöma rikedomen, utan att glorifiera fattigdomen. Just därför blir fotografierna slagkraftiga bilder som starkt påverkar den som orkar tänka själv. Som inte blundar. Bilden med bankiren: snabbt, utan att se sig om, med blicken bortom den skit han tvingas röra vid med sina välputsade skor, hårdrullat paraply, skyndar han över gatan in i finanskvarteren med de gedigna husfasaderna och tunga portarna, in mot räddningen i det spartanskt möblerade kontoret, ett skrivbord och en svängstol, ett dokumentskåp, en témugg, iskalla vindar genom dragiga fönster. Finns det därutöver något, ännu mer lockande, som väntar honom bakom de slutna dörrarna?  Portvakten, även han i hög hatt, handskar, diskret, mycket muskler i den stabbiga kroppen, efter krigsslutet degraderad till arbetslös pensionerad officer. Citymannens kläder, hatt och paraply är en yrkesuniform, inget klassmärke, inget tecken på gott eller ont, just därför användbart för att skapa anonymitet. Maktens uniforma säkerhet bakom lagstadgad legitimitet och legalitet. Hög hatt, 
som mannen på Franks fotografi, men vanligare en billycock/gatpojkskuk: kuk är kanske det som dessa uniformsklädda tjänstemän längtar efter och samtidigt är som allra mest rädda för, rubbar självförtroendet, skapar rädsla för den behovets och sexualitetens dynamik som citymannen och gatpojken, pojkhoran, har gemensamt. De attraheras av varandra och kan inte vara utan varandra, i hotellsviten, i parkens buskage, på den offentliga toaletten. Alltså, pojken på det andra fotografiet: även han klädd i uniform, samma uniform som alla pojkar har när de inte bär skoluniform, svart kavaj, svarta kortbyxor, knästrumpor, svarta skor, vit skjorta, uppknäppt i halsen. Man anar den smala bröstkorgen, revbenen, de ihopdragna magmusklerna, de seniga låren. Man kan inte undgå känna lukten av det otvättade, kletiga håret, doften av mammans överkokta vitkål, som ätit sig in i hans hud: Kainsmärken. Vad skiljer denna East-End-pojke från pojkarna i Mayfair? Vad skiljer mig från honom? Ingenting mer än att Mayfairpojkens och mina kortbyxor räcker ner över knäna och att den här pojken inte har möjlighet att duscha av sig den feta Londonfogen, blandningen av dimman från Themsen och kolröken från miljoner skorstenar. Ingenting skiljer honom från mig och jag darrar av rädsla att tvingas leva det liv han lever… men samtidigt skulle jag vilja vara lika fri som han. Okammad, skjortan skitig, kavajen sliten, byxorna pappans avlagda avklippta långbyxor. Cigaretten finns där, i pojkens hand. Han har, jag svär, 
ytterligare två eller fler cigaretter eller snarare cigarettfimpar, i fickan, upplockade från gatan eller delar av en kunds betalning efter en avsugning. Vi, jag och mina kamrater som under 1950- och 1960-talen bögade runt i London, försökte efterlikna honom, han var autentisk. Hade vi varit i hans sociala situation hade vi varit som han. Hade han varit i vår sociala situation hade han varit som vi var. Han röker cigaretten med aristokratens nonchalans. Trots att det är en halvrökt cigarett han plockat upp från parkstigen, slänger han den efter ett par tre bloss. Snyggt. London är, faktiskt, inte vilken urbana stad som helst. Och han, pojken, är Londonbo. Elegans. Egenvärde. Kroppsställningen avvaktande men inte defensiv. Inget kryperi. Vad sysslar han med när han inte ställer upp framför Franks och andra turisters kameror? Hjälper kanske kolutköraren få upp säcken på ryggen. Eller springschas i hamnen eller på någon av järnvägsstationerna. Eller mockar avfall på restaurangernas och hotellens bakgårdar. Eller tigger. Eller bjuder ut sig, säljer vad som finns under de avklippta byxorna – skicklig på avsugning. Och det är just det vi, alla vi som är pojkar och män, det han och jag har mellan benen, ju större desto högre pris, ja att våra nakna kroppar kan köpas, av oss alla kan säljas, för en sedel eller för den egna tillfredsställelsen – ja, det är allt detta som skapar våra snabbt förbiilande kamratskap. Jag vet vad han sysslar med, jag har inte sett honom naken men vet exakt hur hans nakna kropp ser ut.  Victoria Station. Pojken såg ut som pojken på Franks bild. Hans blick var inte svår att möta. Hans ögon mötte mina och med mina ögon svarade jag honom att vi var enochsamma pojke. Jag vet att han vet att även jag bjuder ut mig till män. Han ser det intuitivt och han ser det i mina ögon. Under hans taskiga kläder och under min eleganta kostym finns samma nakenhet, samma åtrå, men vi tar inte steget att älska med varandra. Hans leende, inte hånfullt, snarare ironiskt eller överseende, jag vet inte vilket, var inte avvisande. Utsökta kläder, två resväskor och en ryggsäck var det enda som skilde oss åt. Han raggade upp män på stationen och blev knullad inne på någon av toaletterna. Eller följde med hem till män som var fascinerade av vackra pojkkroppar. Vi som bodde i Mayfair eller hade kamrater som bodde där eller i andra likvärdiga stadsdelar brukade ta oss in till saunabaden på The Dorchester och Park Lane Hotel bakvägen för att ha sex med äldre män och med ungdomar i vår egen ålder från de mest exotiska länder. För våra vänner från buskarna i Hyde Park var The Dorchester en omöjlighet, en absurditet, tyvärr. Som ett pistolskott genom hjärnan kommer just nu minnena till mig av den äldre mannen, det feminina justitierådet med de vita mjuka små händerna, som jag vid besöken hos mamma under skolloven brukade besöka på Hotell X i Malmö - han smekte mig, drömmande och varsamt och tittade på mig när jag klädde av mig naken framför honom. Tog varsamt om kuken, kysste den. I denna position till våra älskare var pojkhoran på Victoria Station och jag och mina vänner absolut jämbördiga.

Skulle jag komma fram till min destinationsort, eller? Traumat förföljer mig än idag, nästan sjuttio år senare. Ingen följde mig på resan och ingen mötte mig (ja, jag vet att det var ett misstag, ett missförstånd…), men då, där i folkvimlet. Jag hade läst Dickens och kunde se klart framför mig vad jag anade väntade mig – att bli haffad av förbrytare och tillbringa resten av mitt liv i eastendslummen – eller, alternativt, bli såld som slav till Arabien… När jag ser Franks fotografier med gatpojken; när jag vaknar under natten efter att ha drömt drömmar om denna ankomst, blir jag het och svettig och jag inser att jag redan då var och förblev under många år en pojke och ung man som horade runt överallt där jag kunde visa mig naken för män och kvinnor och ibland spela rollen som piskare eller piskad... Idag ser jag på Lena Mattssons porträtt av mig (från 2013) och ser då ej endast ett utmärkt porträtt av en skicklig konstnär. För mig är det svårt avgöra om Lena Mattsson porträtterat en pojke i tolvårsåldern eller en ung man runt de tjugo. Över/genom tidsåldrarna/decennierna känner jag igen dragen hos mig själv idag, snart åttio år. Huvudets form, läpparna, ögonen, öronen, näsan, bröstkorgen, höfterna, hållningen, den mjuka kroppen, kuken. 
Har Mattsson följt mig – skuggat mig - under alla dessa decennier. Allt är så välbekant för mig så jag är övertygad om att jag kan krypa in i porträttet och bli en levande del av det. Det är så rörande uppenbart att pojken är blyg och väluppfostrad. (Oh, så söt han är, sååååå blyg, så smal, så liten… så stor…) Han vänder bort huvudet, kanske förskräckt över vad han anar skall ske när pojken/mannen som står framför honom, i parken, i hotellrummet, kräver att bli avsugen och knullad. Blyg men samtidigt totalt fascinerad av spänningen i att klä av sig naken och bjuda ut sig, vilket på ett ögonblick förvandlar honom från att vara jagad till att bli jägare. Hans tveksamhet är som bortblåst, uppfostran och rädsla har förvandlats till attack – han blir den som är på jakt efter pojkar och män. Han är fräck och utmanande. Den mjuka kroppen döljer muskler. Han har livremmen i handen. Hans blyghet är bortblåst med parkens alla vindar och dofter. Lena Mattssons porträtt lär mig se mig själv som en stark människa. Jag förvandlas och blir kanske mitt sanna Jag.

+ + +

(ur en kommande bok om små pojkars verkligheter…) 

Bilaga : ...citat från T.S.Eliots "De knepiga katternas bok", Bonniers 1949.












+ + +

Robert Frank, född 1924 i Zürich, sedan 1940-talet mestadels bosatt i USA, besökte London 1951-1952 och tog då en svit fotografier, däribland dessa två. Skälet till Londonvistelsen var att hälsa på Bill Brandt vars dokumentära fotografier han gillade. Franks Londonbilder är likvärdiga med Brassaïs fotografier från Paris nätter (1933) och André Kertész' fotografier från Paris under dagtid (1945). Alla tre: samma objektivitet som tvingar betraktaren till subjektivitet.


Robert Frank London / Wales
With an introduction by Philip Brookman
Hardcover with dust jacket, 128 pages, 20x24,5 cm
ISBN 3-908247-67-5
Scalo Verlag, Zürich 2003




Se även UTKAST nr. 1.


 
Se även UTKAST nr. 3.


 

No comments: