Saturday 12 July 2014

bo i. cavefors : utkast (3) till ny bok om pojkar och vilja… jag och min Nalle...

 

 




































Bo I. Cavefors

JAG OCH MIN NALLE

Ett livslångt drama i 2 akter

 

1.

…det här är NALLE! han föddes den 14 november 1935 – och har därefter följt mig livet igenom, från boplats till boplats… ibland gömd bakom böcker i bokhylla därför att jag innerst inne skämts för honom, ibland, när vi båda var i tonåren,  provocerande placerad  mitt på sängen… Nalle har vilat i min famn och han har uthärdat celltillvarons mörker i resväskor… jag har klätt av honom och klätt på honom – han har alltid varit lika vacker, med ålderns rätt aningen avdankad och något rundare om magen… redan när Nalle inte var annat än i späd ålder, sydde anna-lisa, min barnsköterska, hans kläder så han skulle slippa sitta på sängen naken och frysa, ett par byxor, en väst och en kavaj… men Nalle har ofta, senare i tiden, sagt mig, förtroligt och med glänsande kolsvarta ögon, att EGENTLIGEN trivs han bästa att ligga på sängens överkast, naken – och vila sitt trötta huvud mot ett antal kuddar… men Nalle är en väluppfostrad person, så för ANSTÄNDIGHETENS skull bär han oftast de kläder som anna-lisa specialdesignade åt honom… Nalle är nämligen en tjentlemen - man kan tänka sig honom, ja, jag ser honom framför mig som en av katterna i t.s. eliots ”de knepiga katternas bok”, OM han varit katt… men Nalle är ingen katt, frågan är vad Han egentligen är…


jag försökte scanna in bra bilder på Nalle, men misslyckades... jag vill ICKE scannas, sa Nalle och fick något skräckslaget i brummandet… så därför ser det ut som det ser ut, fotografiskt-tekniskt bedrövligt… men Nalles PERSONLIGHET kan ingen missta sig på…

 


2.

….så kan det gå… NALLE släpptes ut ur sin sovplats, den gamla bondekista där han vilat i decennier… och vad hände när alla lovord om hans starka karaktär, hans tolerans, hans ädla sinne, hans vackra kropp (?) och hans uthållighet med mig, blev allmänt känt debattgodis … ”NALLE kräver” står det på plakat som klistrats över hela stan och sedan följer långa listor med krav – flertalet horribla påtryckningskrav, som att alla nallar ska ha sällskap av säpovakter, dygnet runt… brumbrumbrum… jag talade lugnande med NALLE om detta, och annat, och vi kom överens om en kompromiss där jag tillattbörjamed (ngt slut anas inte…) släpper loss de sedan ett halv århundrade isolerade cowboysen från wilda western SAMT svealands konungs VAKTPARAD… sedan detta verkställts (fredagen den 11 juli 2014, klockan 18.00), har det, med hjälp av tre burkar muthonung, inträtt söndagsfrid på nallefronten…

 


 
 
för den, som likt mig, älskar leksaker (jag är ingen LEKSAK, snyftar NALLE men somnar snabbt om – dagen har varit hektisk med alla uppvaktningar och intervjuer…)  kan även endast några faktaupplysningar göra normalglädjen till en orgie av vetande… cowboyskartongen innehålller 12 figurer, varav 5 ryttare… w.britain numrerade ofta sina produkter (NALLES kopojkskompisar bär med stolthet no. 209)... julklapp till mig 1946 – ett intressant årtal eftersom det först då kom igång med regelbunden import från gb…
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
den svenska vaktparaden är en svensk andravärldskrigsprodukt  - den kraftigt minskade importen av leksaker från d och gb främjade inhemsk tillverkning, alltifrån brio till mer enskilt hantverk - tex dessa 30 tennsoldater, fint stöpta och polerade, utmärkt handmålade… numrerade : 138 (födelsedagspresent 1943)…
 
 
 
 
 - problemet med dig, ropar NALLE, där han intagit sin gamla plats på sängens huvudkudde (han är SÅ söt…), var att du (alltså JAG!) inte lekte med de här leksakerna… nänä – kritisk kan man alltid vara… men hade jag lekt då, hade ingen kunnat leka nu… ”du svamlar…” muttrar Nalle och vänder sig om, vänder ryggen åt mig – men jag hör hur han håller tassen för mun och småfnittrar… solen sjunker bakom hustaken och det är nog lämpligt att säga farväl och hög tid för Nalle att återvända till de andra LEKSAKERNA i bondekistan…

 

 
 
Se även: utkast nr. 2...
http://nyasvartafanor-sistaupplagan.blogspot.se/2014/03/bo-i-cavefors-utkast-2-till-ny-bok-om.html


 

No comments: