Bo I. Cavefors
Marockanen i nattens jakt
Det är en soligt varm
sensommardag. För ett antal år sedan. Jag hade slagit mig ned vid
uteserveringen på Södergatan. Drack ett glas vitt vin. Kända ansikten passerade
förbi, den gamle kulturredaktören på KvällsPosten, stadens store poet på besök
från Spanien, den målande imaginisten. Eftermiddag gick mot kväll. Solen
försvann. Man anade höstmörker. Residenset verkade obebott och spårvagnarna var
sedan decennier borta från gatorna. Jag älskade spårvagnarna, gnisslet i spåren
när Ettan svängde in på Södergatan från Stora Nygatan eller när Trean
paraderade på Fersens väg, bland gräsmattor och rosor. Jag fascinerades som
barn av de blixtrande överslagen i elledningarna, vagnens skakningar,
plingandet, träbänkarna.
Nu lämnar jag uteserveringen, drar mig hemåt, dricker
ett glas whisky, rakar mig, också kring kuken och i stjärten, tar på mig ett
par tunna svarta jeans, en svart t-shirt och en skönt bögig svart läderjacka.
Mellan byxan och högra låret hänger jag en piska. Det doftar av Jaguar under
armarna och kring kuken som nu blivit så tjock så att den spänner i
kukringarna. Stjärthålet har jag smort in med en norsk natursalva gjord av
fyrklöverblad. När jag sticker in några fingrar är hålet glatt och vidöppet.
Ute ur lägenheten, nedkommen på gatan, tänder jag en cigarill. Jag längtar. Jag
vandrar ned till parkområdet vid Öresund.
Ljusen från København och
Dragør sticker av mot sommarsolens sista flämtningar. Dungarna med buskar och
träd står som svarta oaser mot den mörkblå natthimlen. Några hundar skäller. På
avstånd surrar stadens motorer. Skuggor rör sig ljudlöst över det enorma
gräsfältet och mellan dungarna. Ljusen tändes i höghusens lägenheter. Färjan
lägger ut från Limhamn. Strålkastarna vid brobygget klipper av nattens mörker.
Kallbadhusets silhuett är knivskarp. Tre svanar glider fram vid strandlinjen
och låter vingspetsarna dovt klatscha mot vattenytan. Sådana här varma
sensommarnätter är dungarna svala platser för den som vill suga nektar ur
vackra kroppar. Också den andra cigarillen är färdigrökt. Ögonen börjar vänja
sig vid mörkret. Jag går in i en av dungarna och klär av mig naken, lutar mig
mot en trädstam. Pungen blir fast och hård när den möter den friska nattvinden
som sveper in från Öresund. Vinden är fuktig, saltmättad. Män och pojkar kommer
närmare. Någon tar ett par tre tag i kuken och runkar den. Någon kniper hårt om
mina bröstvårtor. Någon suger kuken i långsamma, djupa drag.
Framemot midnatt ställer sig
en ung man en bit ifrån mig. Han är arab, senare får jag veta att han är
marockan. I tjugoårsåldern. Våra blickar möttes tidigare under dagen när jag
drack mitt vin på uteserveringen. Han märkte att jag såg med trånad mot gylfens
utbuktning. Han har ett svart halsband som tätt smiter åt kring den mörkbruna
halsen. Han har ett ärr vid mungipan. Han ser mig. Jag ler och ger honom en
slängkyss. Han kommer fram till mig och tar min kuk i sina händer, och runkar
den. Jag smeker honom över stjärten, knäpper upp hans livbälte, knäpper upp
gylfens knappar, drar av honom jeans och skjorta och ger ett snabbt sug av hans
kuk, som är smal men ganska lång, mörkare än hans övriga kropp, nästan svart.
Kuken är hård som en vattenslipad ekpinne, förhuden långt tillbakadragen,
ollonet svullet, i springan dallrar ett par droppar som jag kysser bort. Håret
från kuken löper som en svart flod upp mot hans navel. Hans bröst är hårlöst,
bröstvårtorna små och hårda. Svetten i armhålorna luktar och smakar beskt gott.
Jag känner revbenen när jag smeker honom. Han är smal och smidig som en pojke.
Jag kysser honom och särar hans läppar. Han griper med tänderna tag i min tunga
och biter till, men får en klatsch av piskan och genast böjer han rygg och
kysser sin herre. För att mildra hårdheten sätter jag mig på huk och suger
honom. Jag är hungrig. Jag smeker hans smala, järnhårda stjärt. Han har mycket
hår på låren och upp i stjärten. Han särar på benen och jag gömmer ansiktet
under pungen, jag slickar honom. Jag suger honom och hans sperma är riklig,
smakar samtidigt strävt och sött, är slirig som honung. Sperman kommer i en
jämn ström. Jag sväljer och fortsätter suga honom. Han är kåt och vill ha min
kuk. Med sin mun och med sina händer driver han mig till extas. Jag piskar
honom lätt över den tunna ryggen. När han slickat i sig den sista droppen
sperma, kysser vi varandra, smeker varandras kroppar, kramar varandra. Vi
vilar. När kåtheten återkommer ger jag honom min stjärt. Jag tar emot hans
smala kuk. Han knullar mig hårt och snabbt och lämnar sin varma honung inne i
mig.
Han tänder en cigarett. Jag
tänder en cigarill. Vi är båda fortfarande nakna och pojkarna som tittat på när
vi älskade med varandra, närmar sig och vill runka och suga oss. Vi lutar oss
mot trädstammen och bjuder ut oss. Vi är passiva. Vi kysser varandra och blåser
rökslingor över våra svettiga kroppar. Han följer mig hem. Vi duschar. Vi äter
en sallad, dricker öl. Vi somnar nakna och nakna vaknar vi nästa morgon. Vi
älskar med varandra. Porten slår igen efter honom när han lämnat mig.
+ + +
Några år senare får jag i
present en bok skriven av en spansk författare, Olvido García Valdés, som jag
aldrig tidigare hört talas om. Det är dikter skrivna av en kvinna till andra
kvinnor. Dikterna handlar om nattlig jakt, om nätters jagande, om nätternas
jakter. För mig är detta dikter skrivna av en man, till en man. Framför allt är
Per Wizén s
bokomslag ett krypto som endast män kan tyda. Det handlar om en mans nattliga
jakter efter kärlek, efter närvaro, i den oroliga halvsömnen i bädden, men
också och kanske framför allt kärleken med en annan man i parkens mörker.
Valdés skriver: "min kärlek för det mörka
/ kommer från dig /
allting försvinner platsen personen
/ utom denna förkärlek /
allvarsmörk och naturlig". Per Wizén s omslagsbild ger mig
facit till Valdés förfinade dikter, han fördjupar författarens ord, ger dem en
helt ny dimension. Wizéns nattliga jakt bland de kala trädstammarna, hans dolda
budskap, mystiken i mörkret, eggar upp mig, gör mig kåt. Budskapet tvingar mig
att söka en förklaring till vad hans meddelanden, som körs in som pålar i mitt
kött, betyder, hur de påverkar mig, Jag kan konkret i mitt inre känna
marockanens kuk i min mun, hans stjärt, hans bröstvårtor, våra kroppar älskande
även i denna kala skog, så olik verklighetens grönska i Öresundsparken. Men
dock två så lika verkligheter. Öppna för oväntade möten. Hemlighetsfulla. Wizéns bild känns i skinnet, i kroppen, den
är fysisk, nervig, het, men samtidigt kyligt avslagen, beskrivande,
dokumenterande. Bilden ger rummet för bögens nattjakt. I bilden finns samtidigt
ensamhet och längtan och en hård sado-masochistisk närvaro. Avskalade
trädstammar, ett nedbränt skogslandskap, så som det kan se ut efter en
napalmbombning. Men små bågar av guld på marken. Längst bort på bilden, i
bilden, i fjärran… Intet, oändligheten, det absoluta utlämnandet, medvetandets
och kroppens absoluta nakenhet. Kan denna avskalade, hemlighetsfulla skog
befolkas? Kan män älska i denna skog? Finns det sensualism, sexualitet, åtrå i
detta mörker, i detta ingenmansland? Ja. Är det inte snarare så att just i
denna skog med avskalade trädstammar, i det hotande mörkret, i den ovissa
oändligheten, i Intet, är det nödvändigt, tvingande, att älska, att klä av
varandra, se kuken resa sig, känna bröstvårtorna hårdna, låta kropparna gå in i
varandra, låta sperman flöda. Valdés skriver: "på ryggen känner jag
igen /
platserna / hela berget stegras om man stiger /
också ängen / som vore den ett /
ljusting eller utav / bullers frånvaro". Det är en känslosam
text, javisst, knappast mer är kyligt beskrivande, men placerad i Wizéns bild,
som i sig är fysisk, erotisk, sensuell, bögigt sexuell, blir texten en
inbjudan: kom, ta mig, älska mig, knulla mig. Wizéns bild ger mig en känsla av
otålighet, av oändlighet, av oändlig otålighet, men också av närhet till det
ogripbara. Bilden säger att det som uppfattas som ogripbart, det metafysiskt
ogripbara men också det efterlängtade fysiska är faktiskt möjligt att nå. Fasa,
skräck, men också den sadomasochistiska fascinationen inför det öde landet, av
det förödda, av att befinna sig i en ensamhet, av att vara ensam och utlämnad
men samtidigt tillgänglig, öppen, att längta efter det okända i nattens mörker,
i parken, bland de avskalade trädstammarna. Ensamheten ger styrka att möta och
uppleva det överraskande, det okända, det annorlunda. Wizéns bild, hans känsla
och insikt om mörkrets dragningskraft, om det mörka rummets hemligheter, är
oerhört stark, påverkar mig starkt. Wizéns förmedlade insikt gör mig stark,
aktiv, kåt. Jag får kraftig erektion när jag ser på bilden, går in i den, lever
mig in i din, jag ser marockanen stå lutad mot en av de nakna trädstammarna,
naken. Marken är täckt av bladguld. Markens guldkorn mildrar brutaliteten i det
sexuella mötet, av piskans slag mot hans smala rygg. "Ibland skrämmer du
mig, men / om du uteblir så får du tycke av allt
ljuvligt. / Du kommer ännu i november"
(Valdés). Wizéns bild visar ej ett öde
land, en öde skog. Träden var döda men lever. För mig är bilden en åtråvärd
verklighet som befolkas av det jag längtar efter.
- - -
Omnämnd bok: : Olvido García Valdés Nattlig jakt. I tolkning och med förord av Ulf Eriksson. Omslag av
Collage : Bo I. Cavefors : "Stening".
No comments:
Post a Comment