Bo I. Cavefors
TAORMINAS UNGA NAKNA GUDAR
- NIETZSCHES ÖVERMÄNNISKOR?
Artikeln tidigare publicerad i
bl.a. Hufvudstadsbladet, Helsingfors (27.7.1989).
Här obetydligt renoverad. Illustrationer: Wilhelm von Gloeden (1856 - 1931).
Den sicilianska staden
Taormina ligger på Monte Tauros sluttningar med en fantastisk utsikt bort mot
vulkanen Etna. Denna gamla grekiska koloni har i årtusenden lockat turister.
Grekisk kärlek är en av platsens
huvudattraktioner. Johann Wolfgang von Goethe var den förste bland de främste
från vår tid som trampade de branta grändernas kullerstenar. Efter honom kom
under andra hälften av 1800-talet och i början av 1900-talet en rad berömdheter
ur det manliga europeiska etablissemang som älskade unga pojkar, Karl Friedrich
Krupp, kronprins August Wilhelm, Oscar Wilde, Stefan George, André Gide. De
upptäckte Taormina genom Wilhelm von GloedensSe: Bildbilaga.
fotografier med nakna sicilianska pojkar, bilder som än idag flyger ut över
världen.
Sedan Friedrich Nietzsche
tröttnat på det baselska borgerskapets bigotta och intriganta tisslande och
tasslande, tog han käpp och kappsäck och begav sig till Italien. Där växer
såväl citroner som apelsiner. Höjdpunkt på det mångåriga Italienvagabonderandet
var inte matroserna och hamnpojkarna i Genua, utan en tids vistelse i Taormina
med jakt på bronsglänsande nakna unga kroppar. I Taormina fann Nietzsche sin
son Zarathustra; i en vacker brunhyad pojke upptäckte han sin Övermänniska.
Så menar i vart fall Joachim
Köhler, född 1952 och filosofidoktor [1989!] i Würzburg med en avhandling om
Nietzsches "Fröliche Wissenschaft" [Glada vet(en)skap], Zarathustras
Geheimnis. Friedrich Nietzsche und seine verschlüsselte Botschaft (Greno
Verlag, 1989). Köhlers avhandling är en ganska häpnadsväckande historia om de
mindre kända sidorna hos den blide filosofen.
Det har alltid, även idag,
varit tabu att tala högt om författares homosexualitet trots att homoerotism
som filosofi och som praktisk handling ofta positivt påverkat diverse
författarskap. Thomas Mann försökte bryta diskretionsmuren då han 1930 i en
föreläsning om August von Platen talade om dennes "exclusiv homoerotischer
Anlage". Nietzschekännare som Erwin Rohde, Ludwig von Scheffler, Wilhelm
Stekel, Curt Paul Janz, Werner Ross och många andra har antytt homosexualiteten
men sällan analyserat den och placerat den i centrum av Nietzsches sökande
efter skönheten och en intensivt sexuell kärlek som kan fördriva marorna.
Bland alla nedhyssjade
Nietzschehemligheter är således hans homoerotiska glädje den mest förtegna och
bäst bevarade: att filosofens syfilis snarare hade sitt ursprung från en
pojkbordell i Genua än från en kvinnlig prostituerad i Leipzig eller Köln. Än idag
vandrar Nietzsche som ett osaligt offer omkring i filosofihistorien; som ett
osaligt offer för sina renhetsivrande och maktberusade lärjungar. Skuld till
detta har i inte ringa grad filosofens syster, Elisabeth Förster-Nietzsche, som
likt en eldsprutande drake kämpade för broderns image av maktelitistisk
gudfader. I praktiken innebar det att den självsvåldiga systern förstörde brev
och anteckningar och möblerade om i broderns manuskript så till den milda grad
att Nietzsche, om han förblivit frisk och haft tillfälle läsa vad som utgavs
under hans signatur, möjligen möjligen känt igen sina ord men knappast sina
intentioner. Systerns kriminella verksamhet skedde för att trolla bort
Nietzsches "hemligheter". Finns inte sanningen just i hemligheterna?
Nietzscheentusiasterna hävdar
ofta att filosofi intet har med kroppen att skaffa. Nietzsche själv menade det
rakt motsatta, att det är omöjligt för en filosof att "skilja mellan själ
och kropp" och likt Dionysos älskade även den exhibitionistiska Zarathustra att visa sig naken. Nietzsches egen kärlek
till nakenhet är uppenbar för alla (utom möjligen för svenska nietzscheaner som
förefaller sakna såväl blod som kött och känslor) men modet fattades honom att
fullt ut leva ut sin längtan efter pojkars skönhet. Han vågade inte ens ta
några försiktiga danssteg förrän vansinnet slagit honom till marken i Turin
1889, och han därefter sökte tröst och skydd hos sin mångårige vän Baselläkaren
Franz Overbeck. Alltsammans patetiskt, tragiskt, sorgligt.
Freidrich Nietzsche längtade
efter en värld fylld av nakenhet och skönhet, en värld som skulle vara som en
pånyttfödd antik värld, men han dolde denna längtan bakom hatet gentemot den
småaktiga och inskränkta värld han tvingades leva i. Det är först när forskare
som Joachim Köhler knyter samman människan Nietzsche med filosofen Nietzsche
som han blir varm, mänsklig, väl värd all beundran, trots de vedervärdiga
mustascherna som dolde en sensibel mun.
I Köhlers omfångsrika biografi
följer man Nietzsche alltifrån barndomen i det protestantiska kyrkoherdehemmet,
faderns alltför tidiga död, åren vid det stränga skolinternatet Pforta - ett
före detta cistercienserkloster som förvandlats till luthersk läroanstalt; där
väcktes Nietzsches sadomasochistiska homoerotism -
universitetsstudierna, professuren i Basel - där
han var omtyckt av studenterna men föraktad av professorskollegerna -
konflikterna med Cosima och Richard Wagner och fram till åren då han
visserligen frös och svalt men äntligen fann sina pojkar, ständigt på väg mellan
Genua, Rapallo, Gardasjön, Rom, Neapel, Sicilien och -
Taormina. Köhler interfolierar det biografiska materialet med
Nietzsche-texter. Vad får man ut av det? Jo, det är märkligt så väl Nietzsche
kontinuerligt i aforismer och dikter beskriver sina erfarenheter och irrfärder.
Köhler menar att Nietzsches författarskap är ett den manliga homokärlekens
segermanifest, men att filosofen skickligt försöker dölja detta genom
omskrivningar som blir begripliga endast för den i homoerotism invigde, för den
som känner igen och kan tyda signalerna.
Nietzsche förträngde inte sin
homosexualitet utan utgick ifrån den i sina försök att radikalt förändra
västerländskt tänkande, menar Köhler. Och då kan man fråga sig om alla de
självutnämnda svenska Nietzscheexperter som helst inte vill höra talas om
Nietzsches homosexualitet, i själva verket är en ynklig skara smygbögar?
Nietzsche förde kampen mot
kristendom, vetenskap, moral, sunt förnuft
- d.v.s. snusförnuft - och
metafysik i Dionysos namn, den befriade och befriande sexualitetens gud.
Köhlers argumentation är i och för sig inte ny, den förekommer då och då i tysk
och italiensk Nietzscheforskning, kanske även annorstädes. I tysk filosofi och i tysk filosofihistoria
har man alltid inordnat ensamvargen Nietzsche i den klassiska rekvisitan, men
man har även där tidigare glömt bort människan
Nietzsche. Berömd är Martin Heideggers interpretation att begränsa Nietzsche
till rollen som en viljan-till-makt-filosof. Köhler menar att detta är ett
ensidigt betraktelsesätt, denna vilja-till-makt måste spaltas upp i
enskildheter och sättas in i sitt metafysiska sammanhang.
Förmodligen har ingen lika
träffsäkert som Thomas Mann sammanfattat Nietzsches filosofi, när han talar om
den som en "renässansesteticism" som i sin vitalitet och i sin vilja
följer instinkten snarare än intellektet. Köhler fortsätter Manns tankegång och
menar att denna instinktsfilosofi trots allt har ett bestämt syfte och därför
blir dunkel och lätt kan missförstås eftersom Nietzsches instinkter är en del av
hans "hemligheter".
I Tyskland drog Köhler på sig
kritik från de Nietzschefanatiker som i filosofen endast ser inspiratören till
läran om den viljestarke maktmänniskan. Man kritiserade Köhler för att i
bevisföringen koncentrera sig på tillfällen, episoder då Nietzsche släpper fri
sin latenta, ängsligt hemlighållna och under tusen masker dolda homosexualitet.
Köhlers argumentering för att
Nietzschees homoerotism fick sitt genombrott i Genua i januari 1882, är
emellertid fascinerande och låter övertygande. Då planerade Nietzsche att med
vännen Paul Rée resa till oasen Biskra i Nordafrika, som tolv år senare
besöktes av André Gide. Jamenvadå… oasen Biskra? Ja, oasen Biskra fungerade på
den tiden ungefär som storstädernas mer lättillgängliga bögsaunas idag. Spjutspetsen
riktar Köhlers kritiker även mot avhandlingsförfattarens påstående att det var
von Gloedens fotografier som lockade Nietzsche till Taormina och att den
vandrande filosofen vid åsynen av de bronsbruna nakna pojkkropparna på
Siciliens stränder äntligen och just där fann Övermänniskans sentida ättlingar.
Varför inte? Köhler må stundom
ibland väl hårt pressa sista citrondropparna ur vissa argument, men de faller
naturligt in i helhetsbilden av Nietzsche för den som tidigare inte låst sig
vid honom som en "maktfilosof". Köhler pläderar för en öppnare,
friare och i all sin tragik dock ljusare och mer erotiserande syn på Nietzsche,
han gör honom lättillgängligare, mänskligare och viktigare. Att detta stöter de
nietzscheaner för pannan som i intellektuell maktberusning lagt sig till med
olater som filosofen själv tvingades maskera sig med för att rädda sin själ
från världens och kollegers ondska, får man ta med en klackspark.
No comments:
Post a Comment