Bo I. Cavefors
BEFRIELSETEOLOGIN
INAKTUELL?
1984 beräknade den Heliga
Stolen att i början av detta årtusende, dvs NU,
skulle hälften av världens katoliker vara bosatta i Latinamerika. Jag
vet inte om det stämmer, men kontinenten är i praktiken genomkatolsk även om
under senare decennier reformerade kyrkor av skilda slag etablerat sig med stor
framgång. Desto större skäl att noga följa Katolska Kyrkans verksamhet i länder
som Nicaragua, Brasilien, Paraguay, Kuba, Bolivia, Chile, Venezuela, Per u…
Nyhetstelegrammen talar idag
inte lika mycket som under 1970- och 1980-talen om befrielseteologi, och om hur
den hanterades i Vatikanen av bla teologen och ärkebiskopen Joseph Ratzinger,
tidigare hängiven anhängare av befrielseteologer som Leonardo Boff och Hans Küng,
numera Påve under namnet Benediktus XVI. Det nuvarande Pontifikatet framställs
i västerländska media som synnerligen konservativt. Jag är övertygad om att det
är en felaktig bedömning, som grundar sig på den yrkesutövning Kardinalen
Ratzinger hade att utöva med Johannes Pauls II som övervakare.
Allmän uppfattning är att
befrielseteologin blev verklighet i Latinamerika under 1960- och 1970-talen.
Men är det inte istället så att de första befrielseteologerna var två jesuiter
som för snart fyrahundra år sedan, 1608, bröt upp från Paraguays huvudstad
Asunción och begav sig till Guairá, då en region inom det spanska territoriet,
idag den brasilianska provinsen Paraná?
De båda jesuiterna seglade
uppför floden Paraná och på lämpligt ställe stannade de, reste ett kors på
flodstranden, kallade platsen för Loreto, började bygga en by och inbjöd de på
flykt kringdrivande indianerna att komma dit och slå sig ned. Byn Loreto var
den första av de indianreduktioner som för all tid skulle binda jesuiterna
samman med den sydamerikanska historien. I de bergiga Guairátrakterna anlades
under de följande tjugo åren ytterligare tio reduktioner för drygt 40 000
indianer.
1609 for två andra jesuiter
från Asunción söderut, över floden Tebicuary, och grundade reduktionen San Ignacio
vid Itagúy. Hit kom 1612 patern Roque González, som tidigare levt bland
Guaycuruindianerna i sumpmarkerna vid Chaco. González var kreol, förstod sig på
att bygga bostadshus, skolor, verkstäder och kyrkor, han lärde indianerna läsa,
skriva, plöja, så och skörda och han införde hymner, processioner, parader och
fester som bestämde byns sociala livsrytm. Pater González bedrev praktisk
inkulturation och vann indianernas förtroende.
Efter sju år i San Ignacio for
Roque vidare för att grunda nya reduktioner, bla på en plats som i dagens
Argentina utgörs av provinsen Misiones, och i Rio Grand do Sul i Brasilien.
Jesuiternas indianreduktioner
mötte starkt motstånd från politiska och ekonomiska makthavare vars behov av
slavar var omätligt. Redan 1629 attackerades Guirá av från Sao Paulo utsända
mamluker, portugisiska immigranter som lämnat sina hustrur för flyktade
afrikanska slavinnor eller fördrivna Tupí-indianskor. Mamlukerna var skickliga
ryttare, roddare, skyttar och krigare. Jesuiterna bad om den spanske
guvernörens beskydd för reduktionerna, men fick avslag. Reduktionerna överfölls
och sattes i brand. Så småningom fick jesuiterna spanske kungens tillstånd att
bygga upp en milis utrustad med vapen som kunde erbjuda ett effektivt motstånd
mot de mamlukska slavjägarna, för försvar av människor, hus, åkrar och
verkstäder. Efter överfallen förlades reduktionerna till andra platser, de
restaurerades och reorganiserades. Orter som Santa Rosa, Santa Maria de Fe och
Santiago i dagens Paraguay är ursprungligen sådana av jesuiterna anlagda
indianreduktioner.
Den milis, eller armé, som
skapades inom reduktionernas områden var föredömligt disciplinerad.
Reduktionernas hälsovård, utbildning, handel, politisk struktur, rättsväsende,
var välorganiserat och självförvaltande.
"Det heliga
experimentet", som reduktionerna ibland kallas, blev aldrig
"rika" samhällen - däremot välmående, livskraftiga och
expansiva. Detta ledde till deras undergång. Såväl i Spanien som i Paraguay låg
det i jesuiternas motståndares intresse att sprida uppfattningen att framgången
med reduktionerna berodde på att jesuiterna funnit guld som de gömde för
myndigheter och omvärld. Trots resultatlös jakt efter det föregivna guldet fann
de falska ryktena god jordmån. Man påstod att det icke-existerande guldet bla
skulle användas till en statskupp. När jesuiternas motståndare 1766 fick Karl
III att tro att han skulle bli avsatt och ersatt med sin yngre bror, förbjöds
Jesu Sällskap i Spanien och i de spanska kolonierna.
Klockan 02.30 den 3 juli 1767
fängslades samtliga jesuiter i Asunción. De skulle utvisas till Europa, men
vicekungen i Buenos Aires måste frige dem och vänta ytterligare ett år innan
patres kunde skeppas över, eftersom det visade sig svårt att plocka fram 140
präster som kunde ersätta dem. I april 1768 var ersättarna på plats och
vicekungen, helt inställd på att jesuiternas indianmilis skulle erbjuda
motstånd, ockuperade reduktionen med hjälp av tre kompanier och 60 dragoner,
inalles 1500 man. Den imponerande
ockupationsstyrkan kan tyckas överdriven, men de trettio Paraná-reduktionerna
hade ett idealiskt försvarsläge, belägna flera hundra mil från Buenos Aires,
omgivna av urskogar och sumpmarker och försvarade av Latinamerikas bästa armé.
Ett ord från jesuiternas superior hade satt denna armé i aktion, men ordern kom
aldrig.
Det tog ytterligare några år
innan den siste jesuiten hade lämnat landet. Det skedde i juli 1770, 162 år
efter den första reduktionens grundande. Endast en pater blev kvar, den
örtkunnige läkaren Sigismund Aperger, född 1678 i Innsbruck och död i
reduktionen Apóstoles vid 91 års ålder.
Historien om jesuiternas
reduktioner är fylld av än idag aktuella och intressanta forskningsuppgifter om
mission, samhällsformer, sociala samlevnadsformer, arkitektur, läkarvetenskap,
undervisningsformer, pedagogik, osv. Det var naturligtvis inga fulländade
samhällen som byggdes i den sydamerikanska vildmarken innan det tragiska slutet
kom. Dock hade man, förutom bla de socioekonomiska framgångarna, lyckats bevara
den inhemska befolkningens språk och kultur.
I och med att reduktionerna
förstördes, tystnade en kultur och dess former. Stora områden, som då ännu inte
markerats på kartan, behärskades av reduktionerna. Resande kunde färdas genom
dem utan risk för överfall, de kunde efter dagsmarschen finna nattläger och en
fredligt sinnad by, bevakad och styrd av indianerna själva. Alla dessa städer
och byar förföll under 1800-talets otaliga krig och dess bebyggare spreds ut
över kontinenten.
+ + +
Dagen innan han mördades sade
biskopen Oscar A. Romero i sin predikan i San Salvador: "Ingen kan må illa
av att vi i ljuset av Guds ord, som förkunnas när vi firar eukaristin, belyser
den sociala, politiska och ekonomiska verkligheten. Att INTE göra detta skulle
strida mot den kristna tron".
Detta är, säger (1984!)
filosofiprofessorn vid jesuiternas Högskola för filosofi i München, Hans
Zwiefelhofer SJ, ett "uttryck för det teologiska tänke.- och handlingssätt
i Latinamerika, som med ett samlingsbegrepp kallas befrielseteologi. Det är en
oskriven, praktisk och profetisk teologi, en verkligt nutidsorienterad och
situationsanpassad andlighet. Det är fråga om en handlingsorienterad
andlig -
och i vidaste bemärkelse - politisk rörelse, en 'livshållning', kort
sagt: en levande tro i Latinamerika. Det är ett i Latinamerika hemmahörande och
där genomfört arbete på att åter tänka igenom hela den kristna tron och att
leva den utifrån den situation som människorna där lever i. Detta sker utifrån
ett nytt förhållande mellan teori och praktik".
Genom den "befrielseteologi"
som uppstod som ett resultat av Andra Vatikankociliets teologiska och pastorala
riktlinjer, nådde för första gången Katolska Kyrkan i Latinamerika fram till
ett gemensamt medvetande som lokal kyrka. För första gången talade man officiellt
om att det kyrkliga arbetet skulle inriktas på utveckling, integration och
befrielse av människan. Man utgick från begreppet "institutionaliserat
våld" för att beskriva människornas ofrihet ekonomiskt och socialt och
definierade den nödvändiga processen som befrielse från slaveri, fattigdom och
förtryck. Processen fick därigenom teologisk tyngd och på biskoparnas andra
generalförsamling i Medellin i Colombia fördömde man nykolonialism och
ekonomisk imperialism. En appell riktades till alla kristna om ett kritiskt
engagemang och om en målinriktad och kompromisslös insats för rättvisa och
befrielse i ett samhälle där breda folklager är ofria i sitt inre och beroende
i yttre avseende, dvs lever under ekonomiskt och socialt förtryck.
Dialog uppstod mellan samhällsvetare
och teologer om hur man skulle hantera den fortsatta underutvecklingen efter
1950- och 1960-talens misslyckade utvecklingsprogram. Befrielseteologin blev
ett arbetsprogram som utgår från situationens och tidens kännetecken, dvs från
det utarmade, socialt skiktade och i befrielseprocess stadda latinamerikanska
samhället.
Man bör vara uppmärksam på
skillnaderna mellan "politisk teologi", "hoppets teologi",
"revolutionsteologi" och "befrielseteologi".
Befrielseteologins företrädare menar att den politiska teologins och hoppets
teologi i sin hermeneutik inte är lämpad att möta de stora konflikterna i
dagens värld, dvs utsugningen av Tredje Världens fattiga länder. Man menar
också att revolutionsteologin, trots den med befrielseteologin ofta överensstämmande
synen på Guds handlande i historien, på ett grundläggande sätt skiljer sig från
denna. Begreppen revolution och befrielse har olika teologisk innebörd. Detta
blir tydligast därigenom, menar Zwiefelhofer, "att den kristologiska
titeln 'Jesus, befriaren', har en grundläggande betydelse i befrielseteologin,
fastän det utan tvivel står klart att Jesus varken kan bli eller i verkligheten
blir betraktad som en revolutionär i ordets politiska mening. Revolutionsteologi ägnar sig främst åt
världsrevolutionens problematik och dess teologiska rättfärdigande och man
uppmanar alla kristna att aktivt ta del i den revolutionära processen. För att
begränsa den risk som finns i denna teologiska riktning för ett kortsiktigt
ideologiserande och reducerande av den kristna befrielsen till endast sociala
och politiska förändringar försöker befrielseteologin
tillämpa förhållandet mellan tro och kärlek. För befrielseteologin hör ett
riktigt handlande och en rätt tro oskiljaktigt samman och står i ett
dialektiskt förhållande till varandra. För befrielseteologerna är teologin en
reflexion av och över tron, sedd som en befriande handling, en
befrielseimmanent och befrielseorienterad trosvetenskap som har
befrielseprocessen både som upprinnelse och målsättning". Därmed har också frontställningen gentemot
befrielseideologier av marxistisk art
klart markerats. Detta innebär emellertid inte att ett samarbete är
utsiktslöst. Tvärtom: får båda befrielserörelserna gäller i första hand
människans befrielse från slaveri, ekonomiskt slaveri, socialt slaveri, osv.
Vid de latinamerikanska
biskoparnas tredje generalförsamling i Puebla 1979 förklarade Johannes Paulus
II i sitt öppningsanförande att Medelinkonferensen och dess resultat var
utgångspunkt för Puebla och att han som rättesnöre för sina egna överväganden
drog en tydlig skiljelinje mellan en "evangeliserande" och en
"politisk" befrielseteologi. Detta visade sig vara en ödesdiger
strategi. Den dåvarande Påvens hårda linje visade att han var dåligt informerad
om den sydamerikanska och latinamerikanska fattigdomens orsaker. Efter ett
teveframträdande där han tog heder och ära av ett antal befrielseteologer och
av befrielseteologierna som en del av Kyrkans lära, förlorade Katolska Kyrkan
anhängare, prestige och trovärdighet i stora delar av den värld som inte är en
del av den västerländska sfären. Jag är övertygad om att Benediktus XVI med
kraft kommer att försöka genomföra de teologiska visioner han hade före sin tid
som tjänsteman under Johannes Paulus II. Befrielseteologierna har överlevt
Johannes Paulus II.
Professorn och
franciskanpatern Leonardo Boff från Brasilien, den i Europa kanske mest bekante
av befrielseteologerna, har bla sagt att de "befrielsekristna" i
Latinamerika ser på den sociala verkligheten i hemländerna och världen från
samma håll som de förtrampade egendomslösa. De ser i Evangeliet, säger Boff, en
befrielsefaktor där Jesus Kristus inte längre i främsta rummet är
världshärskare, utan "den fattige, maktlöse, orättfärdigt dödade, men till
nytt liv uppväckte befriaren. Det rör sig alltså", säger Boff, "om en
ny sammansmältning av bön och kamp, av herdagärning och samhällsinsats".
Befrielseteologin är
emellertid fortfarande en kontroversiell företeelse, trots att situationen för
världens förtryckta radikalt försämrats sedan 1980-talet. Striden om
befrielseteologin kommer att pågå lika länge som den kan bevisa sitt
existensberättigande, dvs lika länge som människor hungrar, förföljs, utnyttjas
och mördas. På samma sätt som befrielseteologin, enligt Zwiefelhofer, är ett uttryck
för det teologiska handlings- och tänkesättet i Latinamerika, blir det möjligen
möjligt att den blir en inkulturationsprocess av samma slag som jesuiternas
arbete med indianreduktionerna för 400 år sedan. Kan det ske utan koloniala
ingripanden utifrån av det slag som för fyrahundra år sedan slaktade det
"heliga experimentet"? Troligen inte. Historien reproducerar sig
ständigt och för varje ny runda skärps motsättningarna. På längre sikt är
naturligtvis segraren självklar, eller som Zwiefelhofer skriver, att
befrielseteologi inte endast handlar om att åstadkomma sociala och politiska
förändringar, utan att det gäller att
även "tillämpa förhållandet mellan tro och kärlek".
Noter:
Illustrationerna anknyter till jesuiternas indianreduktion Paracuaria.
Artikeln har tidigare publicerats i tidskriften Polanco, tidskrift för ignatiansk spiritualitet, nr. 4 - 2006.
Juan Alfonso de Polanco S.J. (1517 - 1576) var sekreterare till Ignatius av Loyola.
No comments:
Post a Comment