Om Per I. Gedins bok Litteraturen i verkligheten
handlade min artikel i Svenska Dagbladet den 24 november 1975.
Kulturredaktör var Leif Carlsson.
ROMANEN
ÄR BARA EN PARENTES I LITTERATURHISTORIEN
Det
utmärkande för Per Gedins bok
Litteraturen i verkligheten är att den inte speglar verkligheten.
Sakuppgifterna är ofta felaktiga eller missvisande och när det gäller att
redovisa romanens historia och framtida möjligheter råkar Gedin in i liberalens
ständiga dilemma, att göra en riktig analys men dra felaktiga slutsatser
eftersom han är bunden till borgerlighetens industrialiserade synsätt.
I
inledningen påstår Per Gedin att den
aktuella debatten om litteraturutredning, litteraturstöd och massmarknadsförlag
inte tagit hänsyn till *en ekonomisk och social verklighet". Men det är
just det den har gjort i tidningar som Arbetet och Sydsvenska Dagbladet, där
debatten förts mest intensivt. I andra sammanhang har Gedin framställt sig som
marxist. Det är obegripligt med tanke dels på den historielöshet han visar i
sin beskrivning av romanens framtid, dels med tanke på den utgivning och de
ägarintressen han företräder.
Gedin
skriver att i och med "1700-talets begynnande kapitalism bröts
aristokratins bildningsprivilegium". Det är en missuppfattning av det
förborgerliga samhället, där aristokratin istället var förvånansvärt villig att
till sin klass rekrytera medlemmar från hela samhället. Att bildningsambitionen
såtillvida var intensivare än hos de senaste seklernas borgerlighet, att man
var med medveten om att aristokratiens förnyelse låg i dess förmåga att
utnyttja kreativiteten oavsett varifrån den kom. Den gamla aristokratien visade
sällan den rädsla för kontakt med andra samhällsklasser, som varit ett
utmärkande drag inom industrialismens borgerlighet. Jag menar att det i denna
historiska och etiska skillnad mellan två under olika perioder dominerande
samhällsklasser, föreligger avgörande skäl till skillnaderna i uppfattningen
litteraturens innehåll, form och ändamål.
Sålunda
visar Per Gedin bristande kunskap
och vilja till insikt om aristokratiens kulturbegrepp, när han om 1800-talets
nyrika borgerlighet skriver att det avgörande kriteriet för att tillhöra den
blev att äga inte bara förmögenhet, utan även "bildning och kunskap".
Gedin gör ett väsentligt misstag när han sedan beskriver den borgerliga
romanens historia och funktion men inte förstår att just romanen var ett av de
mest framträdande medlen för den nya borgerligheten att försöka efterlikna den
gamla aristokratiens "bildning och kunskap", att popularisera den,
att göra den, åtminstonde i dess enklare former, tillgänglig för
uppkomlingsbourgeoisien. Att denna "bildning och kunskap" därmed
också förvandlades och så småningom helt kom att tappa kontakten med sitt ursprung
för att i stället bli ett uttryck för bourgeoisiens egna värderingar, är
självklart, eftersom den samtidigt blev en handelsvara.
I sin
märkliga beskrivning av aristokratiens kultursituation hävdar Gedin bla att
dess bokinköp "var främst för bokhyllan". Detta är naturligtvis
nonsens. Däremot var och är det väl så att den borgerlighet som skapade
romanen, ofta sett och ser bokinköpen som en statushandling. Den folkkära
bilden med familjen och några goda vänner samlade kring aftonlampan för en högläsningsstund
finns visserligen återgiven i memoar av de förläggare vilka själva var med om
att producera dessa romaner, men var, tror jag, snarast reklambilder för den
borgerlighet där dessa förläggare fyllde en viktig statusfunktion. Liknande
misstag gör Gedin när han hävdar att den gamla aristokratiens kultur var en
"hovkultur". I verkligheten var aristokratiens kulturbegrepp i hög
grad skilda från den konstlade hovkultur som sedan under bourgeoisies
maktutövning flitigt omhuldats i den press som skapats av industrialismens
borgerlighet.
Den
avgörande skillnaden mellan en aristokratisk kulturuppfattning och
bourgeoisiens kulturbegrepp kommer till synes hos Gedin när han skriver att en
av de framgångsrika förläggarna i 1700-talets England, Lintot, kunde "dra
sig tillbaka" som en förmögen man. För Lintot, liksom tydligen för Gedin,
är ändamålet med den kulturverksamhet som bokutgivning kan vara, att
"kunna dra sig tillbaka som en förmögen man". Själva kulturskapandet,
dess etik och dess förmåga till påverkan för framåtskridande, är underordnat
egenintresset att vinna en förmögenhet och "dra sig tillbaka" innan
den åter förlorats. Här har Gedin omedvetet visat bourgeoisiens sanna kultursyn
och i denna borgerliga livsinställning kan också den borgerliga romanen frodas.
Men
det visar också på romanens såväl historiska som innehållsmässiga begränsning.
Som en följd av oförmågan att se skillnaden mellan en aristokratisk och en
borgerlig kultursyn hävdar Gedin att de nya förlag som startats och de gamla
förlag som finns kvar i enskild ägo, aldrig mer får "en dominerande
ställning på bokmarknaden". Han jämställer här dominans med ekonomisk
framgång. Framgången ligger i omsättningssiffrorna. Det är visserligen ett
påstående i klassisk liberalt borgerlig anda, men felaktigt. Jag tror istället
det är så att de profilerade förlagen, vilken profil de sedan än har, har
större möjligheter till kulturell och politisk påverkan än vittomfattande
koncerner som i takt med utvecklingen av sin formella ekonomiska styrka också
mister förmågan att påverka och att vara kulturellt och politiskt kreativa,
eftersom deras verksamheter alltmer kommer att uppfattas inte som åsikter utan
som resultatet av industriell produktion.
Felaktigheterna
i Gedins bok är många. Bla menar han att det var dåligt att det endast fanns 12
bokhndlare i Stockholm 1826. Tvärtom
- Stockholm hade då inte mer än
cirka 80 000 invånare. Jämför med Uppsala idag (1974)! När Gedin redovisar den svenska
förlagshistorien skriver han att Bonniers snart blev det efter Norstedts
största förlaget, men han underlåter att nämna att det till stor del skedde
inte genom en på egna initiativ uppbyggd verksamhet, utan genom uppköp av andra
förlag, som tex Billes och Beijers. Det är möjligt att göra en redovisning för
varje sådan felinformation men det är ointressant och föga konstruktivt. Som
handbok förlorar emellertid boken därmed sitt värde.
Väsentligare
är att med kraft bemöta Gedins missuppfattningar om olika kulturbegrepp och
dess uttryck. Jag har nämnt något om hans oskicklighet att konkretisera de
avgörande skillnaderna i det aristokratiska respektive det borgerliga
kulturbegreppet. Som en följd av det förstår han inte heller den unga
författargenerationens avantgardism gentemot de etablerade
kulturinstitutionerna. Gedin finner det märkligt att en ung författare som
agerar under mottot "Krossa den förbannade kultureliten" mycket väl
kan ta emot stipendium för en i god mening aristokratisk kultursyn, som
dessutom väl överensstämmer med det krav på en "folkets kultur" som
en stor del av den unga författargenerationen solidariserar sig med. Med den
bakgrunden och en ideologisk och etisk säkerhet, är det naturligtvis möjligt
att ta emot stipendium av de borgerliga kulturinstitutionerna. Det är en
likgiltig handling och påverkar på intet sätt den ideologiska och
aristokratiska friheten. Pengar har inte längre något mutvärde. Eftersom Gedin
tänt snett i den här problematiken kommer han också fel när han påstår att
"budskapet" har blivit viktigare än formen och uttryckssättet. Det
verkliga förhållandet är istället att dessa författare, helt riktigt, menar att
budskapet endast når fram om formen och uttryckssättet i sig har en kvalitet.
Av
detta kan man dra slutsatsen att liksom Bengt Nerman hade fel för något
decennium sedan (1960-talet), så har Per
Gedin fel idag (1974). Som jag ser det finns det istället en klar gemenskap
mellan det aristokratiska kulturbegreppet och den reella innebörden i slagordet
"folkets kultur". Båda hävdar en kvalitativ insats av såväl givaren
som mottagaren. Båda fordrar ett engagemang och en aktiv insats också av
mottagaren av kulturutbudet. Det är först då ordet folkbildning får sin rätta
innebörd.
Romanformen
kommer naturligtvis att överleva den borgerliga epoken Den kommer att utvecklas
och förvandlas på samma sätt som versen och dramat. Men att hänga upp hela det
litterära kulturbegreppet kring romanens vara eller inte vara, förefaller mig
löjligt. Romanen måste finna sin plats bland andra litterära genrer som vers,
drama, essay, aforism, osv, men den får inte dominera dem. Först då kan vi
uppnå en situation där också andra litterära uttrycksformer kan hävda sig såväl
intellektuellt som kommersiellt. Kommer dessutom ett statligt
massmarknadsförlag att kunna bidra till en sådan utveckling, säkert i hård kamp
mot de borgerliga förlagskoncerner vars ekonomiska styrka vilar på romanens
dominerande ställning, fyller det ytterligare en funktion utöver den att sanera
den alltmer urartade privata förlagsbranschen.
+ + +
Naturligtvis
svarade Bonnierförläggaren Gedin, upprört. I sitt genmäle den 30.11.75 menar
Gedin att jag utsatt hans bok "för ett våldsamt angrepp", att min
artikel är "totalt obegriplig i sin blandning av påhitt och politiskt
vinklade synpunkter…", att artikeln om denna bok, som till all olycka
senare dessutom använts som kurslitteratur, utgör en "blandning av okunnighet, förvirring
och illvilja…". Till slut
"beklagar" Gedin att jag hävdat att det finns en klar gemenskap
mellan det aristokratiska kulturbegreppet och den reella innebörden i slagordet
'folkets kultur'.
I min
replik på Gedins replik (SvD 3.12.75) hävdar jag att man rent allmänt kan
konstatera "att just hävdandet av det aristokratiska kulturbegreppet och
att det fanns en värld före 1700, får bourgeoisiens företrädare att totalt
tappa all sans."
I ett brev Valpen fick från en av landets främsta romanförfattare, essayister och
översättare står det bla: "Länge sen jag läste en så intelligent,
självständig och orädd svensk kulturartikel som ditt inlägg mot Gedin härom
dan. - - - Om den förborgerliga
aristokratiska kulturen säger du för övrigt mycket väsentliga, riktiga och i
vår debatt oftast obefintliga saker. - -
- …man (blir) närmast förlamad av de
enorma orättvisor som under 1800- och 1900-talen begåtts mot den aristokratiska
kulturinsatsen, hur systematiskt den har förringats i en blandning av
brukspatronsliberalism, uppsalaromantik efter tyskt mönster och till sist -
dödsstöten - puritanska folkrörelser av nykterhets- och
frikyrkotyp."
Fortsätter
debatten? Går striden vidare?
+ + +
Artikeln finns även publicerad i min bok Kulturopium, utgiven på Johan Hammarströms Förlag, Umeå 2004.
No comments:
Post a Comment