Bo I. Cavefors
VALPEN
OCH DE STORA ÖDLORNA
På
den stora Bokmässan i Göteborg 2003 förvånas Valpen över att de stora ödlorna
fortfarande dominerar marknaden, visserligen med hjälp av några nyfödda ödlor,
som Piratförlaget.
Sedan
1960- och 1970-talen har några av de gamla ödlorna av ålderdomssvaghet ingått
en märklig form av pensionärssamboende, tex Norstedts med Prisma och
Rabén&Sjögren. Den största ödlan har blivit minst sagt voluminös. Valpen
konstaterar att de gamla förlagen med sina bokförläggare förvandlats till
ordproducenter med verkställande direktörer. Bokförläggare som vet att de ger
ut böcker och som är medvetna om vilka böcker de ger ut finns numera endast i
de små och mindre bokstånden, på Bokmässan ofta placerade i periferin av
marknadstorget; det var Ellerström och Ejeby och Pequod och Hammarström och Nya
Doxa och… Och Valpen konstaterar att åtskilliga av dessa förlag som existerar
vid sidan av de stora ödlorna icke ens fanns med på den stora Bokmässan, som
Bakhåll och Hägglund och Firework Edition och Korpen och… Och Valpen frågade
sig om man verkligen kan hävda att den stora Bokmässan speglar den svenska
bokmarknaden när en viktig del av utgivningen överhuvudtaget inte presenteras
där. Och Valpen frågade sig varför inte ett tiotal av de mindre och små
förlagen slår sig ihop och presenterar sina utgivningar på ett och samma ställe
för att på så sätt bjuda de stora ödlorna på besk medicin, eftersom i så fall
det skulle vara tydligt också för kulturpolitiker och kulturministrar att det
är dessa mindre ödlor som totalt sett står för merparten av den litteratur som
gör ett land till kulturland.
Och
Valpen lyssnade på Jan Guillou som pratade varmt för sin bok om Ondskan, om
mobbning, om hans egna erfarenheter av mobbning på en internatskola i mellansverige
och Valpen såg framför sig mobbningsoffer han mött på en annan internatskola, i
södra delen av det skogrika landet, och insåg att de som mobbas i skolorna
kanske har något gemensamt, en feminin utstrålning, ett behov av att hävda sig
utan att kunna hävda sig just därför att de saknar manlighet. Och Valpen trodde
sig ana att Guillou fortfarande försvarar sin heder, fortfarande söker
revansch. Fortfarande känner sig i underläge. Varför? När Valpen på Bokmässan
för första gången ser Guillou livs levande känner han ömhet för den oklippte
agitatorn med alltför säckiga byxor. Det är så uppenbart att han fortfarande är
rädd för att bli mobbad och Valpen undrar: varför, varför sadlar han inte om
till vonobenattityd och sarkasm och slappnar av. Det är mycket effektiva vapen.
Valpen blev också mobbad - inte av kamrater utan, otroligt nog, av den i
norra Skåne i södra Sverige belägna internatskolans rektor, som i matsalen,
inför elever och lärare, ironiserade över att Valpen prenumererade på Svenska
Dagbladet (rektors och hela skolans husorgan var den frireligiösa Svenska
Morgonbladet) för att varje dag läsa Kar de Mummas kåseri, över att hans mamma
hade ringt och frågat hur han hade det, och mycket annat. När rektor lyfte upp
SvD och sa att så har vi ett kåseri av KdM till Valpen, och det upprepades
vecka efter vecka, förvandlades det egentligen oskyldiga skämtet till fars och
blodig ironi, som automatiskt till att börja med utlöste småskratt, men så
småningom endast generade skratt. Kanske var det detta som gjorde att Valpen
började försvara de elever som mobbades av andra elever, och att han, postumt,
sedan han lämnat skolan efter att har varit där i drygt två terminer, fick ett
stipendium som "god kamrat på elevhemmet". Kanske hade rektor börjat
lida eftertankens kranka blekhet sedan Valpen lyfts upp ur den frireligiöst
Missionsförbundande sumpmarken och flyttats till Storbritannien, till en
internatskola och en miljö som i alla avseenden var helt annorlunda. Tack för
det.
Att
leva på internatskola är dock icke okomplicerat och kräver en del speciella
sociala egenskaper, men livet på en internatskola som gör skäl för namnet, ger
också möjligheter att komma ifrån vad som kan vara och verka hämmande och
förtvinande på pojkar som tvingas bo kvar med föräldrar och syskon och som är
hänvisade till ordinarie skolor på hemorten, där det är samma rutin att gå till
lektionerna i skolan som att senare i livet gå till vilket vanligt arbete som
helst. Valpen lärde sig snabbt att trivas med detta internatskolkollektiv (som
fortsatte med värnpliktens kollektiv, totalt tio år), de fasta rutinerna, drygt
femhundra kamrater och ett hundratal lärare, friheten att i detta kollektiv
utvecklas som individ, tryggheten, att dela glädje och sorger med rumskamrater,
de stora byggnaderna, parkerna, boxningen, fäktandet, att skriva, spela teater,
vandringarna, gemenskapen, kärleken, stentrapporna, plötsligt blev det roligt
att lära sig språk och historia och annat nyttigt (dock ej matematik), de långa
korridorerna med ljusa snidade paneler, handskeppsklockan som väckte kvartifem
på morgonen när kamrater eller han själv rusade genom korridorerna för
väckning, möjligheten till absolut ro och ensamhet och studielugn och
möjligheten till evig samvaro och substantiella upplevelser av att Gud faktiskt
finns.
+ + +
Under
1970-talet började debatterna om bokmarknaden, om fasta bokpriser eller ej, om
kommissionssystem eller ej, om statligt litteraturstöd, om tidskriftsstöd, om
Nationalencyklopedien, om statliga garantier för utgivning av Strindbergs
samlade skrifter, förhandlingar mellan förläggare och författare om nya
förlagsavtal, osv osv osv. Det var ett liv och ett kiv, men ganska roligt
tyckte Valpen som kastade sig in striderna med friskt mod. Framför allt
debatten kring ett statligt Massmarknadsförlag engagerade Valpen under
sjuttiotalet. Han skrev också en längre och provocerande artikel - där
han efterlyste ett statligt skolboksförlag
- i Aftonbladet. När det började
hetta till flyttades polemiken över till Malmö varifrån också de konstruktivaste
idéerna kom via Arbetet och dess kulturredaktör, Levi Svenningsson, som Valpen
hade ett utomordentligt fint samarbete med. På andra sidan fanns Nils Gunnar
Nilsson i SDS, som drev en något förvirrande nyliberal linje, som dessvärre i
mångt och mycket kom att förverkligas, trots att riksdags- och regeringsbeslut
borde lett till att bokmarknaden skulle kunna fungera kvalitativt även efter
införandet av fria bokpriser, litteraturstöd, osv. Resultatet av den
kulturpolitik som bedrivits under de senaste trettio åren är att det inte
blivit några resultat alls inom litteratursektorn. Än mindre någon
litteraturkulturpolitik värd namnet. Flertalet litteraturstödskronor hamnar
fortfarande hos Bonniers som kaffepengar trots att de istället borde åstadkomma
mycken glädje som, tex, distributionsstöd till de ovan nämna små och medelstora
ödlor vars utgivningar man får leta efter förgäves även i boklådor som finns på
samma eller närliggande orter som förlagen Tips: gå in i Akademibokhandeln
(f.d. Gleerupska Universitetsbokhandeln) i Lund och se hur många titlar man har
av Ellerströms, Bakhålls, Symposions och Pequods utgivningar.
+ + +
Artikeln tidigare publicerad i skribentens bok Kulturopium, utgiven på Johan Hammarströms Förlag, Umeå 2004.
+ + +
Artikeln tidigare publicerad i skribentens bok Kulturopium, utgiven på Johan Hammarströms Förlag, Umeå 2004.
No comments:
Post a Comment