Bo I. Cavefors
GUD!
OH! STORE GUD!
Bo
I. Cavefors
GUD
OCH FYSIKENS LAGAR
Augustinus
och Thomas ab Aquino åberopas allt flitigare av naturvetenskapernas entusiaster
när det gäller att förklara det oförklarliga, dvs att kedjan av förklaringar om
kosmos, om världen och om människan, om tillvarons mening, ja om det mesta faktiskt
slutar där det började, med Gud. Eller
med ”någon naturens högsta lag” som professorn i teoretisk fysik,
australiensaren Paul Davies formulerar det i sin bok I huvudet på Gud. Den vetenskapliga
grunden för en lagbunden värld (Översättning av Hans-Uno Bengtsson, Prisma
Bokförlag 1993). Davies skriver om alla dessa mystiska och till synes oförklarliga
fenomen vilka sedan urminnes tider väglett människan mot gott och ont ända fram
till den tidpunkt då allt plötsligt måste förklaras ”naturvetenskapligt”.
Invecklat?
Ja, men knappast så invecklat som Davies hävdar att det är när han skyller
ifrån sig med att naturvetenskaparna tidigare varit ointresserade av metafysik
därför att detta varit ett område uteslutande förbehållet ”religionen”. Med det
singulära ”religionen” menar Davies förmodligen de gamla grekerna, judendomen,
kristendomen och islam, men faktum är att frågan om meningen med livets Vara
även intresserat och intresserar människor, folk, som lever helt bortom just
dessa religioners verklighet och inflytande. De är intresserade därför att det
är omöjligt att älska, äta frukost, gå till arbetet eller att roa sig frampå
nattens småtimmar om inte all denna aktivitet kan förankras till ett
meningsfullt, allt övergripande sammanhang.
Under
1900-talets sista decennier intensifierades dialogen mellan teologer, filosofer
och naturvetenskapare. Idag verkar tankeutbytet mest bestå i ateisternas
trosvissa övertro på att just deras religion är den enda sanna. Men, trots
detta, förefaller det som om alltfler också inom den naturvetenskapliga världen
blir alltmer övertygade om att man inte med naturvetenskaplig forskning och
metodik kan förklara allting i vårt synnerligen fysiska universum. Man har,
precis som teologerna, börjat tvivla på att fysikaliska lagars giltighet är
något som kan tas för givet. Alltså: varifrån kommer dessa fysikaliska lagars
kraft, varifrån kommer naturvetenskapernas ”logik”?
Davies
som inte ”bekänner sig till någon konventionell religion”, har upptäckt att
dessa ”konventionella” religioner i mångt och mycket har svar på just de frågor
naturvetenskaparna bryr hjärnor och avancerade datorer med. Davies
representerar de försiktiga generaler som menar att man eventuellt kan kalla
denna ”underliggande nivå” för ”Gud”, att det är en fråga om ”smak och
definition”.
OK,
jaha, nähä, men naturligtvis. Vill någon, naturvetenskapare eller ateist, inte
kalla Gud för ”Gud”, så lär ingen, oavsett religionstillhörighet, gå i döden
för att söka omvända denne någon. Det handlar nämligen inte om hur det outsägbara
som kallas Gud skall tituleras.
Som
alla nyfrälsta garderar sig Davies med hundra procents täckning när han i
förordet skriver att han inte tror på en ”manlig Gud” (sirlig bugning åt
radikala feminister…) och ej heller på ”Gud som en person i någon enkel mening”
(sirlig bugning å all världens teologer som ej heller tror på någon Gud i ”enkel
mening”). Gud är snarare komplicerad och könlös och borde vara ett intressant
fenomen även för queerforskare. Vill man vara elak kan man undra om Davies inte
istället för att studera teologiernas utvecklingar från det klassiska Grekland
till dagens new ageare, ägnat strötiden åt att beundra kitschiga julmärken med
Gud i tomteluva vilande på yppiga barockmoln av skum och myter. Som för att
värja sig mot självaste Satan skriver Davies att processerna för mänskligt
tänkande ”inte är av Gud givna” utan har sitt ”ursprung i den mänskliga hjärnans
struktur”. Självklart, Davies är duktig på att slå in öppna dörrar. Det
intressanta är ju vem, vad, vilket, hur den mänskliga hjärnan skapats och vem,
vad, vilket som bakom kulisserna fortfarande och i all evighet styr vad den
mänskliga hjärnan tänker, reagerar och planerar.
Naturligtvis
åberopar Davies den gamle rabulisten Descartes och ställer frågan ”Vad skapade
Gud?” Bra fråga som politiker brukar säga när de inte har något svar. Har
universum alltid funnits? Har universum möjligen skapat sig självt? Det blir
allt vanligare att även fysiker och kosmologer inser att universums ”yttersta”
lagar kanske existerar oberoende av det fysiska universum, att talmystik och
drömtydning inte ger svaret på frågan om världen kunde har sett annorlunda ut,
om den kunde varit annorlunda. Och om
den kunde varit annorlunda, varför är den då som den är?
Förklaringen
finns hos ”Gud”, eller hos Gud. Vad är Gud? Vem skapade Gud? Om Gud är en
oförklarlig nödvändighet, eller nödlösning av ett olösligt problem om
människans frihet, varför har han då skapat just detta universum, detta
universella imperium, och inte ett annat?
Thomas
ab Aquino, 1200-talet, menar att naturliga kroppar har ett bestämt mål i sikte
för att uppnå bästa resultat. Det överensstämmer ganska väl med nutida
vetenskapsmäns uppfattning att kärnfysikens lagar med avsikt utformats med
hänsyn till de följder de har inuti stjärnorna. Den som inte är alltför
spekulativt lagd finner att denna märkliga samstämmighet mellan traditionell
teologi och nutida naturvetenskap innebär att alla parter är överens om att Gud
utformat universum för att det skall uppstå just sådant liv som vi människor
lever i, med och av. Det vill säga, att människans existens är en central del i
vad som sedan gammalt teologiskt, men numera även naturvetenskapligt, anses
vara ”Guds plan”.
Trots
denna gemensamma syn på problemet ”Gud” är Gud fortfarande ett problem. Finns
det en slutgiltig kunskap att hämta hem från någonstans bortom rationell
forskning och bortom rationell teologisk logik? Vilken funktion fyller
metafysik och mysticism, det senare ej att förväxla med ockultism, det
paranormala och annan sekterism. Det är förbluffande många vetenskapsmän, bland
dem fixstjärnorna Einstein och Heisenberg, som också är mystiker, eller, som
Davies föredrar att formulera det, att när vi handskas med dessa yttersta
frågor om liv och död, om människans Vara, varifrån hon kommer och vart vi är
på väg, som ”vetenskap och logik kan svika oss”. Därför bör människan inte
förneka att upphovsmannen bakom verkligheten är Gud och att Han ”gör dessa
villkorliga aspekter mindre uppenbart godtyckliga”, att det finns en Gud som
förvandlar något från något till en människa som fungerar i det kosmiska
maskineriet.
Eller
som mystikern Dan Andersson uttryckte det: ”Det finns något bortom bergen”.
+
Artikeln tidigare publicerad i bl.a. boken ROSOR OCH RIS,
160 s., ill., Hammarströms förlag, Umeå 2007.
No comments:
Post a Comment