Första omslagsförslaget. |
Bo I. Cavefors
EUROPA ETT ASIATISKT RANDOMRÅDE?
Geografiskt är Europa ett asiatiskt randområde, en kontinent präglad av starka spänningar
mellan bysantinskt och över
södra delen av detta euro-asiatiska flarn och att den hellenistiska
Medelhavskulturen råder i sydost.
Kristendomens
och islams källor finner man i judisk religion men kanske framför allt i den
grekisk-hellenistiska filosofin och naturvetenskapen, men islam och Europa har
skilda förhållningssätt till detta gemensamma ursprung. Till skillnad från
islam erkänner Europa Jerusalem och Aten som de platser varifrån vetskapen om
det gudomliga och vetskapen om det fattbara, kommer. Historiskt och kulturellt
kan detta kallas för ”romarnas väg”.
Så
menar i vart fall Sorbonneprofessorn Rémi Brague, katolik, specialist på
Platon, Aristoteles och medeltidens filosofi, i en bok med titeln Europé, la
voie romaine (Criterion, Paris 1992).
Att
vandra i romarnas fotspår är en sak. Något annat är att romarna själva inte
bidragit till världsutvecklingen med mycket mer än en dos statskonst
(Vatikanstaten), en dos militärvetenskap (Florens) och en dos rättsvetenskap
(Bologna). Romarnas väsentligaste insats ligger på ett annat plan, nämligen i
att man accepterade den grekiska kulturen som överlägsen sin egen och därmed
tog som sin uppgift att förmedla den också till andra folk, till barbarerna
norr om alperna. Detta innebär att man samtidigt degraderade den judiska
kulturen och kulten till geografiskt begränsade bysamhällens tro på
svårbevisbara uppenbarelser och föreställningar om metafysik.
”Romarnas
princip” (Brague), är att erkänna att man i grund och botten inte själv har så
mycket att komma med och därför är tacksam att kunna integrera andra kulturer,
framför allt den grekiska men även den judiska kulturen och hedningarnas
kultur, i sin egen och sedan föra blandningen vidare till folk som i sin tur
förser de romerska kulturförmedlarna med nya ingredienser. Välbekant: arabernas
systematiska översättningsverksamhet under århundradet mellan 830 till 950, då
man översatte merparten tillgängliga grekiska texter dels direkt från grekiska,
dels via syriska, persiska och diverse indiska språk. Utan dessa arabiska
översättningar – utförda av kristna syrier – vore den europeiska medeltiden, då
vetenskap, filosofi och konst blommade med hundra blommor, minst sagt, fattig.
Skillnaden
mellan européer och araber är hur man använder sig av detta grekiska arvegods.
Generellt insåg och ansåg muslimer att innehållet är det viktiga medan romarna
koncentrerade sig på den litterära formen, att det man med egna författares
hjälp – bl.a. Cicero – försökte efterlikna, stod i språklig kontinuitet med
antiken. Utan språk inget folk, ingen kultur, ingen framtid.
Kärnfrågan
lyder: Är Europa ”romerskt” i dag? Kan Europa fortfarande tillgodogöra sig
inflytelser utifrån och i så fall: på egna eller andras villkor? Är tendensen
inte snarare att man är sig själv nog? Ser sig inte dagens européer – i stället
för att vara ”romare” – som lärare? Inte endast när det gäller att lära ut
kunskaper om den antika grekiska kulturen utan också vad gäller att framstå som
mönsterelever i ämnena etik och estetik. Menar man sig inte stå på minst lika
hög nivå som de gamla grekerna?
Detta
är i och för sig förståeligt och acceptabelt om man inte samtidigt slänger de
humanistiska studierna överbord och därmed insikten om vad som är förebild och
vad som, i bästa fall, är kultiverat barbari.
Det
karolinska Europas arvtagare skrev 1957 under det Romfördrag som resulterade i
EG och som slutade i EU. Har man därmed
nått Målet som vidgar livets möjligheter, eller närmar vi oss apokalypsen? Är
det verkligen möjligt att skapa endräkt mellan det ”latinska” Europa,
Skandinavien och de brittiska öarna, mellan katolicism, lutherism, calvinism
och det bysantinska Östeuropa? Känner sig inte engelsmän och holländare
starkare knutna till USA och Kanada än till Portugal och Serbien?
Kan
i denna den europeiska kontinentens ödesstund de gamla grekerna komma med goda
råd? Greker och i viss mån judendom som de verkliga inspiratörerna till tankar
om människans Vara, om moral och etik och mystik, innan det hela sammanfattades
av skribenterna till Nya Testamentet? Har vi européer inte själva under de
senaste tvåtusen åren skapat en poesi som i kvalitet väl mäter sig med deras?
Och katolska kyrkans auktoritet? Möjligen är det den som fortfarande kan göra
sig gällande även om få erkänner sitt beroende av den i en kultur som präglas
av ”upplysning” och ”liberalism”.
Artikeln publicerades som FÖRORD till min bok Rosor och Ris
(Hammarströms Förlag, Umeå 2007).
No comments:
Post a Comment