Monday, 1 September 2014

joakim groth om tjugoåringens vedermödor... (cavefors recenserar bok)



 

Bo I. Cavefors


JOAKIM GROTH MED 70-TALET I BACKSPEGELN

 
Borgerlighetens förbannelse, det var livsnerven i Olle Hedbergs romaner. Det temat engagerar i dag en rad medelålders och yngre författare, såväl proletären Vilgot Sjöman som den mer sofistikerade Ingmar Björkstén. De skriver om den svårhanterade kärleken inom en kärlekslös familjehierarki; det gäller att bevara integriteten inför påträngande nyfikenhet och obarmhärtig hyenism; överlev genom att tro på dig själv och uthärda förödmjukelsen.

Joakim Groth är en ung finlandssvensk författare som skriver i den romantradition som anpassats till den efternapoleanska borgerligheten. Hans nya roman, Världen enligt Edi (Bonniers, 1987), är självbiografisk och oerhört självsäker, medveten, i sökandet efter identitet; boken är skriven i ett rasande tempo, men författaren löper sällan amok med vare sig känslor eller sanning trots att han är ivrig, hetsig och het. Samtidigt blyg: Han låter sig inte förledas till att i läsarens giriga gap kasta bagateller om sig själv och om den kärlek som är alla klassers gemensamma plåga. Trots författarens obarmhärtiga ordflöde talar han huvudsakligast om väsentligheter.

 

Joakim Groth skildrar tjugoåringens verklighet under 70-talet, samtidigt som han återupplever sin barndom i brytningen mellan 60- och 70-tal. Det är Kerouac och morden på The Kennedy Brothers, Maos död, Carters regentskap, brass, ensamhet, kollektiv, kvinnogrupper, RAF och knulla. Och det handlar inte minst om en tonårings svårigheter att byta identitet i samband med flyttningen från småstaden Lovisa till storstaden, nåja, till den i alla fall större staden Helsingfors. Asocialiteten - och ungdomsligismen har.samma grogrund i Lovisa som i Helsingfors men blir förödande i storstadsmiljön: "Det är som i Kalle Anka - Nånting som liknar ingenting eller ingenting som liknar nånting".

 

Det som gäller för tonåringen är å ena sidan att inte läsa serietidningar vid mammas matbord ooch å andra sidan att ta för sig när det finns "en massa ledigt fläsk". Alternativet är det liv som levdes av Zappa, Zeppelin, Bowie, Hendrix, Velvet Underground och de andra stereomatadorerna, men kan det livet levas i Helsingfors av de borgerlighetens barn som tvingas söka sig en egen verklighet när föräldrar, släkt, vänner för- svinner in i en skuggtillvaro?

Kanske är Tarzan och hans apor och krokodiler verkligare än den borgerlighet som låter sig tyranniseras av Läraren, Professorn och Generalen och som låter sig terroriseras av kvarterets ligister?

 

Centrum i denna fasansfulla verklighet är paradoxalt nog kärleken, den omöjliga, den åtrådda, men framför allt den möjliga. En av de finaste runkskildringar jag läst finns i Joakim Groths roman.

 

Trots alla jävligheter är kärleken ständigt närvarande, sinnligt och fint skildrad. Joakim Groth är så pass ung att han ännu kan minnas hur det kändes att snudda flickans "hud mellan jeansen och skjortan"; det är en fräsch sensualism som man sällan möter i modern skandinavisk prosa.

Edi  bar sitt FNL-märke väl synligt på jackan, han läste Hesses Stäppvargen, besökte Amsterdam och mediterade hos Krishnamurti, allt medan Nixon abdikerade och Rolling Stones - tack och lov - helt enkelt bara fanns till och ingick som en nödvändig beståndsdel av vardagen. Det blir Johanna som förlöser Edi, som för honom in i den sjudande ström som "virvlade upp genom kroppen som en fors och rusade mot fallet". r hon suger av honom kastas han "bort från allt - ut i tomheten, ut! " medan det "ryckte till som om någonting slets ur honom". Han river hennes hår, men hon "höll honom med sina läppar".

"Jag älskar dej så", säger Edi till Johanna. Det enkla budskapet förvandlar Joakim Groths kärleksroman till ett do- kument för varje generation som ser kärleken som det förlösande och förenande miraklet för generation efter generation efter generation efter…

 

Recensionen publicerad i KvällsPosten den 21 september 1987.

Bilden nedan : recensentens anteckningar.
 


 

 

No comments: